Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2020-102:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 102

Met betrekking tot het verkrijgen van nota’s, verslagen en briefwisseling over het bedrijf Febelta Ninove in het kader van het Fonds van Beroepsziekten

Transposition

 Commissie voor de toegang tot en het
 hergebruik van bestuursdocumenten

       Afdeling openbaarheid van bestuur




                     17 augustus 2020




                  ADVIES 2020-102

met betrekking tot het verkrijgen van nota’s, verslagen
 en briefwisseling over het bedrijf Febelta Ninove in
     het kader van het Fonds van Beroepsziekten

                     (CTB/2020/91)
                                                                          2

   1. Een overzicht

1.1. Bij e-mail van 4 juni 2020 vraagt de heer X aan Fedris om toegang
van volgende bestuursdocumenten:
    - Nota’s en verslagen en andere documenten van wat toen het
       beheerscomité en de technische raad van het Fonds voor de
       beroepsziekten was over het bedrijf Fabelta Ninove, vanaf 1 januari
       1975 tot en met 31 december 1999;
    - Briefwisseling tussen enerzijds het Fonds van de beroepsziekten
       (beheerscomité, technische raad etcetera) en anderzijds het bedrijf,
       minister en wat toen de medische arbeidsinspectie was, in dezelfde
       periode.

1.2. Bij e-mail van 24 juli verzoekt de aanvrager dat Fedris haar
stilzwijgende weigeringsbeslissing zou heroverwegen.

1.3. Bij e-mail van dezelfde dag verzoekt de aanvrager de Commissie voor
de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling
openbaarheid van bestuur, hierna: Commissie, om een advies.

    2. De ontvankelijkheid van de aanvraag

De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is.
De verzoeker heeft immers voldaan aan de wettelijke vereiste van de
gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan Fedris en het
verzoek om advies aan de Commissie zoals vastgelegd in artikel 8, § 2, van
de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’
(hierna: wet van 11 april 1994).

    3. De gegrondheid van de aanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de
openbaarheid van bestuur’ (hierna: wet van 11 april 1994) huldigen
principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang
tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of
meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die
zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in
concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts
uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden
ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend moeten worden
                                                                          3

geïnterpreteerd (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997,
overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15
september 2004, overweging B.3.2 en Grondwettelijk Hof, arrest nr.
169/2013 van 19 december 2013).

De Commissie wenst er wel op te wijzen dat een administratieve overheid
wel in het bezit dient te zijn van de gevraagde bestuursdocumenten. Ze
stelt immers vast dat de gevraagde documenten relatief vrij oud zijn en dat
er zich sindsdien institutionele hervormingen hebben plaatsgevonden in
de sector van de beroepsziekten. Het is dan ook niet uitgesloten dat deze
documenten op grond van artikel 1 van de Archiefwet al in het Algemeen
Rijksarchief werden overgebracht. In dat geval moet de aanvrager
rekening houden met wat bepaald is in artikel 11 van de wet van 11 april
1994 dat als volgt luidt:

“De bepalingen van deze wet zijn mede van toepassing op de
bestuursdocumenten die door een federale administratieve overheid in
een archief zijn neergelegd.
 De beheerder van een federaal archief is ertoe gehouden zijn
medewerking te verlenen aan de toepassing van deze wet.
 De in artikel 6 bedoelde uitzonderingsgronden houden op van toepassing
te zijn na het verstrijken van de termijn welke voor de geheimhouding
van het betrokken archief is bepaald.
 De eerste drie leden zijn niet van toepassing op het Algemeen
Rijksarchief of het Rijksarchief in de Provinciën, voor wie de wettelijke
bepalingen betreffende de Archieven onverminderd van toepassing
blijven.”

Voor zover Fedris in het bezit is van de gevraagde bestuursdocumenten,
kan zij slechts de toegang weigeringen door uitzonderingsgronden in te
roepen en het inroepen ervan in concreto behoorlijk te motiveren, zoniet
is ze ertoe gehouden de gevraagde bestuursdocumenten openbaar te
maken.
                                                                         4

De Commissie wenst tot slot te wijzen op het principe van de gedeeltelijke
openbaarmaking op grond waarvan slechts informatie in een
bestuursdocument aan de openbaarmaking kan worden onttrokken die
onder een uitzonderingsgrond valt. Alle andere informatie in een
bestuursdocument dient openbaar te worden gemaakt.




Brussel, 17 augustus 2020.




   F. SCHRAM                                               K. LEUS
   secretaris                                             voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2020-102/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1