Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2019-90:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 90

Met betrekking tot het verkrijgen van een volledig afschrift van het dossier van betrokkene dat van ambtswege werd opgestart en inlichting/uitleg in de vorm van een nominatieve lijst met functie van de betrokkenen bij een genomen beslissing

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                   19 augustus 2019




                 ADVIES 2019-90

 met betrekking tot het verkrijgen van een volledig
  afschrift van het dossier van betrokkene dat van
ambtswege werd opgestart en inlichting/uitleg in de
 vorm van een nominatieve lijst met functie van de
      betrokkenen bij een genomen beslissing

                    (CTB/2019/85)
                                                                         2

   1. Een overzicht

1.1. Bij brief van 17 juni 2019 vraagt de heer X aan de FOD Sociale
Zekerheid om een volledig afschrift bij voorkeur via elektronische
kopie/scan van het dossier dat van ambtswege op 3 augustus 2017 werd
gestart en resulteerde in de beslissing van 29 mei 2019 – 0024/JYS met
inbegrip van handgeschreven of digitale nota’s. Hij wenst eventueel ook
documenten die vóór 3 augustus 2018 werden opgemaakt onder dezelfde
omstandigheden te verkrijgen. Verder wenst hij inlichting/uitleg daarbij
in de vorm van een nominatieve lijst met functie van de betrokkenen bij
de beslissing van 29 mei 2019. Hij meldt dat dit verzoek geen enkele
toepassing inhoudt van de absolute of relatieve openbaarheid, zodat
onverwijld aan het gevraagde toegangsrecht kan worden voldaan.

1.2. Omdat hij geen reactie ontvangt binnen de door de wet van 11 april
1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: wet van 11 april
1994) bepaalde termijn, verzoekt de aanvraagster de Commissie voor de
toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling
openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genaamd, bij e-mail op 20
juli 2019 om een advies. Hij verzoekt de FOD Sociale Zekerheid bij brief
gedateerd op 15 juli – maar waarvan blijkbaar op het origineel die datum
werd geschrapt en vervangen door 20 juli 2019. Uit postbewijzen blijkt dat
de aanvrager beide brieven heeft verstuurd op 20 juli 2019.

   2. De ontvankelijkheid van de aanvraag

De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is.
Zoals de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’
(hierna: de wet van 11 april 1994) voorschrijft heeft de aanvrager zijn
verzoek om advies aan de Commissie en het verzoek tot heroverweging
aan de FOD Sociale Zekerheid tegelijkertijd ingediend.

  3. De gegrondheid van de aanvraag

De Commissie wenst er vooreerst op te wijzen dat de aanvrager
verwarring zaait in zijn oorspronkelijke aanvraag door te melden dat “dit
verzoek geen enkele toepassing inhoudt van de absolute of relatieve
openbaarheid, zodat onverwijld aan het gevraagde toegangsrecht kan
worden voldaan.”
                                                                         3

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen
principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang
tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of
meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die
zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in
concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts
uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden
ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten
worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging
B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004,
overweging B.3.2).

De Commissie wenst te benadrukken dat het recht van toegang tot
bestuursdocumenten enkel wordt gegarandeerd ten aanzien van bestaande
bestuursdocumenten en uit de wet van 11 april 1994 niet kan worden
afgeleid dat bestuursdocumenten zouden moeten worden aangemaakt om
te voldoen aan de aanvraag, ook niet in het kader van het recht op uitleg.
De Commissie is dan ook van oordeel dat het verzoek van de aanvrager
om “inlichting/uitleg daarbij in de vorm van een nominatieve lijst met
functie van de betrokkenen bij de beslissing van 29 mei 2019” niet onder
de toepassing van de wet van 11 april 1994 valt en bijgevolg in de
aangegeven mate ongegrond moet worden geacht.

Wat de vraag om toegang tot zijn administratief dossier betreft, komt het
aan de FOD Sociale Zekerheid toe om na te gaan of zij eventueel
uitzonderingsgronden kan of moet inroepen en dit inroepen behoorlijk in
concreto kan motiveren. In elk geval heeft de aanvrager het vereiste
belang om toegang te krijgen tot eventuele documenten van persoonlijke
aard voor zover ze op hemzelf betrekking hebben. Ook kan de
uitzonderingsgrond met betrekking van de persoonlijke levenssfeer
(artikel 6, § 2, 1° van de wet van 11 april 1994) niet tegen hem worden
ingeroepen voor zover de informatie op zijn eigen persoonlijke levenssfeer
betrekking heeft. Evenmin kan het medisch beroepsgeheim tegen de
aanvrager worden ingeroepen voor zover dit betrekking heeft op zijn
eigen gegevens.

Zelfs als eventuele andere uitzonderingsgronden kunnen of moeten
worden ingeroepen, dan moet de FOD Sociale Zekerheid rekening houden
met het principe van de gedeeltelijke openbaarheid op grond waarvan
slechts informatie aan de openbaarheid kan worden onttrokken die onder
                                                                   4

één of meer uitzonderingsgronden valt. Alle andere informatie in de
gevraagde bestuursdocumenten dient openbaar te worden gemaakt.


Brussel, 19 augustus 2019.




   F. SCHRAM                                          K. LEUS
   secretaris                                        voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2019-90/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1