Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2019-24:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 24

Met betrekking tot het verkrijgen van vertrouwelijke documenten en het gebruik van een vertrouwelijkheidsverklaring

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                     1 april 2019




                 ADVIES 2019-24

met betrekking tot het verkrijgen van vertrouwelijke
        documenten en het gebruik van een
           vertrouwelijkheidsverklaring

                    (CTB/2019/19)
                                                                          2

1. Een overzicht

Bij brief van 22 februari 2019 verzoekt het Federaal Agentschap voor
Beroepsrisico’s aan de Commissie om een advies over haar model van
vertrouwelijkheidsverklaring. Aanleiding was een vraag van een studente
om voor haar eindwerk vertrouwelijke documenten van het
beheerscomité voor de beroepsziekten te krijgen m.b.t. de oprichting van
het Asbestfonds en gevolg gevend aan de beslissing die genomen werd in
het algemeen beheerscomité van Fedris, waarbij een model van
vertrouwelijkheidsverklaring werd opgesteld. Om dit model van
verklaring te veralgemenen voor alle sectoren waarin Fedris actief is, werd
door het beheerscomité gevraagd om de vertrouwelijkheidsverklaring
voor advies over de inhoud ervan en het gebruik van dit model voor te
leggen aan de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
bestuursdocumenten, hierna Commissie genoemd.

2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

Artikel 8, § 3 van de wet van de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de
openbaarheid van bestuur’ (hierna: wet van 11 april 1994) bepaalt dat een
federale administratieve overheid om een advies kan vragen aan de
Commissie. De Commissie heeft geoordeeld dat dit slechts mogelijk is met
betrekking tot de algemene interpretatie van de wet van 11 april 1994 en
niet met betrekking tot een concrete aanvraag tot openbaarmaking van
een bestuursdocument. De Commissie is van oordeel dat aan deze
voorwaarden is voldaan. Het verzoek om advies is bijgevolg ontvankelijk.

3. Het advies

De Commissie wil erop wijzen dat de bestaande wet van 11 april 1994
enkel de mogelijkheid bevat om de openbaarmaking toe te staan of om de
openbaarmaking van bepaalde informatie in een bestuursdocument of van
het volledige bestuursdocument te weigeren. Als één of meer inhoudelijke
uitzonderingsgronden (artikel 6, §§ 1 en 2 van de wet van 11 april 1994)
van toepassing is/zijn op bepaalde informatie in een bestuursdocument
moet de openbaarmaking worden geweigerd. Het betreft hier immers
verplichte uitzonderingsgronden. Gaat het om een uitzonderingsgrond in
artikel 6, § 3 dan kan een federale administratieve overheid de
openbaarmaking weigeren. Het betreft immers in dit geval een
facultatieve uitzonderingsgrond. Bovendien is het zo dat in de mate een
                                                                      3

aanvrager op grond van een door hem aangetoond belang toegang heeft
gekregen tot een bestuursdocument van persoonlijke aard, die toegang
enkel voor hemzelf geldt en derhalve geen openbaarheid aan een ander
verschaft. Wanneer tot het verschaffen van toegang wordt besloten, dan
kunnen in de huidige stand van de wetgeving geen bijkomende
voorwaarden worden opgelegd. Het verplicht laten ondertekenen van een
vertrouwelijkheidsverklaring behoort dus niet tot de mogelijkheden. Tot
slot kunnen bijkomende voorwaarden eventueel wel worden opgelegd
voor zover het gaat om het hergebruik van een bestuursdocument.
Hergebruik moet volgens de wet van 4 mei 2016 ‘inzake het hergebruik
van overheidsinformatie’ (hierna wet van 4 mei 2016) worden begrepen
als “het gebruik van bestuursdocumenten waarover de overheden
beschikken, voor commerciële of niet-commerciële doeleinden andere
dan het oorspronkelijke doel van het vervullen van openbare taken
waarvoor de bestuursdocumenten zijn geproduceerd.”. De voorwaarden
voor hergebruik mogen de mogelijkheden van hergebruik niet nodeloos
beperken, maar ook hier geldt dat voor zover één of meerdere van de
hiervoor besproken uitzonderingsgronden van toepassing zijn, het
hergebruik op grond van de wet van 4 mei 2016 uitgesloten is.


Brussel, 1 april 2019.




   F. SCHRAM                                             K. LEUS
   secretaris                                           voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2019-24/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1