Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2019-114:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 114

Met betrekking tot het verkrijgen van een PV waarbij illegale reclame voor een website zonder vergunning werd aangebracht op een bus van De Lijn werd vastgesteld

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                   23 september 2019




                 ADVIES 2019-114

met betrekking tot het verkrijgen van een PV waarbij
illegale reclame voor een website zonder vergunning
    werd aangebracht op een bus van De Lijn werd
                     vastgesteld

                    (CTB/2019/109)
                                                                         2

   1. Een overzicht

1.1. Bij aangetekende brief met ontvangstbevestiging en bij e-mail van
13 september 2019 vragen meesters Karel Janssens en Jeff Keustermans
namens de NV Rocoluc en de NV European Amusement Company om een
kopie te bezorgen van het PV waarbij illegale reclame voor een website
zonder vergunning (www.wincasinos.nl) aangebracht op een bus van De
Lijn werd vastgesteld op grond van artikel 4, § 2, van de Kansspelwet, de
beslissing van de Kansspelcommissie over deze inbreuk en alle andere
documenten die in het licht van deze feiten werden opgesteld
(briefwisseling met de aanbieder in kwestie, notulen van de vergaderingen
van de Kansspelcommissie over deze kwestie, enz.).

1.2. Bij e-mail van 16 september 2019 antwoordt de voorzitter van de
Kansspelcommissie aan de aanvragers het volgende: “inzage van een
dossier van het parket = parket bevoegd”.

1.3. Bij aangetekende brief met ontvangstbevestiging en bij e-mail van
19 september 2019 dienen de aanvragers bij de Kansspelcommissie een
verzoek tot heroverweging in. Hierin verduidelijken ze dat ze geen inzage
wensen in een eventueel dossier van het parket. Dezelfde dag vragen zij
via e-mail en bij aangetekende brief aan de Commissie voor de toegang tot
en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van
bestuur, hierna Commissie genaamd, om een advies.

   2. De ontvankelijkheid van de aanvraag

De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is
Het verzoek tot heroverweging bij de Kansspelcommissie en het verzoek
om advies aan de Commissie zijn zoals artikel 8, § 2 van de wet van 11
april 1994 voorschrijft, gelijktijdig ingediend.

3. De gegrondheid van de aanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen
principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang
tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of
meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die
zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in
concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts
                                                                         3

uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden
ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten
worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging
B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004,
overweging B.3.2).

Los van de vaststelling dat het antwoord door de Kansspelcommissie aan
de rechtzoekende bijzonder kort is, kan de toestemming voor de toegang
tot bestuursdocumenten in het bezit van een federale administratieve
overheid niet worden verleend door het parket. Het parket is enkel
bevoegd om toestemming te geven voor de toegang van de documenten
die het in zijn bezit heeft en waarop de regels van het Wetboek van
Strafvordering van toepassing zijn.

De Kansspelcommissie kan dan ook niet verwijzen naar het parket voor
bestuursdocumenten die zij zelf in haar bezit heeft. Ze kan enkel de
toegang weigeren wanneer zij één of meer uitzonderingsgronden inroept
en dit inroepen behoorlijk in concreto motiveert. In casu kan worden
gedacht aan artikel 6, § 2, 2°, van de wet van 11 april 1994 dat als volgt
luidt: “Een federale of niet-federale administratieve overheid wijst de
vraag om inzage, uitleg of mededeling in afschrift van een
bestuursdocument, die met toepassing van deze wet is gedaan, af, wanneer
de openbaarmaking van het bestuursdocument afbreuk doet […] 2° aan
een bij wet ingestelde geheimhoudingsverplichting” in combinatie met
artikel 28quinquies, § 1, van het Wetboek van Strafvordering. In
voorkomend geval moet in concreto worden gemotiveerd dat de
openbaarmaking schade toebrengt aan het in artikel 28quinquies, § 1, van
het Wetboek van Strafvordering ingestelde geheim van het
opsporingsonderzoek.

Eventueel kan de Kansspelcommissie ook een beroep doen op artikel 6, §
1, 5°, van de wet van 11 april 1994 op grond waarvan een federale of niet-
federale administratieve overheid de vraag om inzage, uitleg of
mededeling in afschrift van een bestuursdocument afwijst, wanneer zij
heeft vastgesteld dat het belang van de openbaarheid niet opweegt tegen
de bescherming van een van de volgende belangen […] 5° de opsporing of
vervolging van strafbare feiten. Deze uitzonderingsgrond kan evenwel
enkel worden ingeroepen na een concrete belangenafweging in concreto
tussen enerzijds het belang dat gediend is met de openbaarmaking en het
belang dat wordt beschermd.
                                                                        4



Het is aan de Kansspelcommissie om te beoordelen of zij van mening is dat
nog andere uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen.

De Commissie wenst de Kansspelcommissie ten slotte te wijzen op het
principe van de gedeeltelijke openbaarmaking op grond waarvan slechts
informatie in een bestuursdocument aan de openbaarmaking kan worden
onttrokken die onder een uitzonderingsgrond valt. Alle andere informatie
in een bestuursdocument moet vooralsnog openbaar worden gemaakt.


Brussel, 23 september 2019.




   F. SCHRAM                                               K. LEUS
   secretaris                                             voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2019-114/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1