Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2018-87:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 87

Met betrekking tot het verkrijgen van informatie en kopies van documenten die tot het passend gevolg hebben geleid

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                     12 juli 2018




                 ADVIES 2018-87

met betrekking tot het verkrijgen van informatie en
kopies van documenten die tot het passend gevolg
                  hebben geleid

                    (CTB/2018/84)
                                                                        2

   1. Een overzicht

1.1. Bij e-mail van 20 april 2018 dient de heer X, namens het
Buurtcomité Paardekracht vzw bij de Lokale Politie Gent een aanvraag
in om op de hoogte te worden gehouden van de ondernomen stappen in
het kader van een klacht over een geparkeerde wagen.

1.2. Bij e-mail van 20 april 2018 bevestigt het meldpunt Lokale Politie
Gent dat de e-mail goed werd ontvangen en werd overgemaakt aan de
bevoegde dienst voor een passend gevolg.

1.3. Bij e-mail van 21 april 2018 verzoekt de heer X in het kader van het
decreet van 26 maart 2004 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ om
te vernemen welk passend gevolg aan zijn melding werd gegeven en
kopijen via e-mail te ontvangen van alle bestaande bestuursdocumenten
die tot het ‘passend gevolg’ geleid hebben.

1.4. Bij e-mail van 22 april 2018 meldt het Meldpunt Lokale Politie Gent
de e-mail van de heer Van Acker goed te hebben ontvangen en dat de
melding werd overgemaakt aan de wijkdienst.

1.5. Bij e-mail van 22 juni 2018 meldt de bevoegde commissaris van
politie dat “daags na het ontvangen van uw melding “het nodige” werd
gedaan door een medewerker”. Naast de notie “openbaarheid van
bestuur” is er ook de notie “beroepsgeheim”, meer details kunnen wij u
dus niet meedelen.”

1.6. Bij e-mail van 22 juni 2018 stelt de heer X een beroep in tegen de
weigering bij de Vlaamse Beroepsinstantie inzake de openbaarheid van
bestuur.

1.7. Bij e-mail van 27 juni 2018 brengt de Vlaamse Beroepsinstantie
inzake de openbaarheid van bestuur haar beslissing van 26 juni 2018 ter
kennis van de aanvrager waarin zij zich onbevoegd verklaart.

1.8. Bij e-mail van 29 juni 2018 dient de heer X een beroep in tegen de
beslissing van de politie op grond van de wet van 7 maart 2007 ‘tot
omzetting van de richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de
Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van
                                                                         3

overheidsinformatie’. Het is daarbij onduidelijk tot welke commissie hij
zich richt.

   2.    De bevoegdheid van de Commissie

De Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
bestuursdocumenten bestaat uit twee afdeling, de afdeling Openbaarheid
van bestuur en de afdeling Hergebruik van bestuursdocumenten. De
eerste afdeling is onder meer bevoegd om adviezen uit te brengen in het
kader van de administratieve beroepsprocedure op grond van de wet van
11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ en op grond de
wet van 12 november 1997 ‘betreffende de openbaarheid in bestuur in de
provincies en gemeenten’. De tweede afdeling is een beroepsinstantie in
het kader van de wet van 4 mei 2016 ‘inzake het hergebruik van
overheidsinformatie’. Deze laatste wet is in de plaats gekomen van de
wet van 7 maart 2007 ‘tot omzetting van de richtlijn 2003/98/EG van het
Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het
hergebruik van overheidsinformatie’. De aanstelling van de leden van
deze tweede afdeling heeft evenwel niet plaatsgevonden, zodat na het
vervallen van het mandaat van de leden van deze laatste afdeling,
beroepen niet meer behandeld kunnen worden.

Aangezien beide afdelingen hetzelfde e-mailadres gebruiken, is niet
meteen duidelijk tot welke Commissie de aanvrager zich heeft gericht.
Het staat vast dat hij spreekt over een “beroep” en over de toepassing van
de wet van 7 maart 2007 ‘tot omzetting van de richtlijn 2003/98/EG van
het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het
hergebruik van overheidsinformatie’. Het komt de Commissie voor de
toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling
Openbaarheid van bestuur niet toe om de aanvraag te herformuleren tot
een openbaarheidsvraagstuk. Ze is hoe dan ook niet bevoegd om een
beroep in het kader van het hergebruik van overheidsinformatie te
behandelen en het komt haar derhalve niet toe, zonder
machtsoverschrijding, om die bevoegdheid uit te oefenen.

Brussel, 12 juli 2018.


   F. SCHRAM                                               K. LEUS
   secretaris                                             voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2018-87/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1