Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2016-41:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 41]]:sta

Advies uit eigen beweging over de toepassing van de wet van 11 april 1994 op hulpverleningszones

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                      18 april 2016




                 ADVIES 2016-41

Advies uit eigen beweging over de toepassing van de
  wet van 11 april 1994 op hulpverleningszones
             (Adviesuiteigenbeweging2016-1)
                                                                      2

1. Een overzicht

Naar aanleiding van adviesaanvraag CTB/2016/38 en de herhaalde vragen
die al werden gesteld aan het secretariaat van de Commissie voor de
toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling
openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, vond de
Commissie het nodig om nader in te gaan op de openbaarheid van
bestuur ten aanzien van de documenten in het bezit van de
hulpverleningszones die met ingang van 1 januari 2016 de organisatie
van de brandweer die gemeentelijk was georganiseerd, hebben
overgenomen.

Op grond van artikel 8, § 4 van de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur en op grond van artikel 9, § 3 van de wet van
12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de
provincies en gemeenten is de Commissie bevoegd om op eigen initiatief
een advies te verstrekken over de algemene toepassing van de wetgeving
op de openbaarheid van bestuur. Bovendien kan zij de wetgevende
macht voorstellen doen in verband met de toepassing en de eventuele
herziening van beide openbaarheidswetten.

2. Het advies

2.1. Grondrecht als uitgangspunt

Het is belangrijk voor ogen te houden wat het doel van de
grondwetgever was toen hij de openbaarheid van bestuur in de
Grondwet opnam.

In de Verklarende Nota bij artikel 24ter, het huidige artikel 32 van de
Grondwet, is duidelijk vermeld dat “De principes vastgesteld in het
voorgestelde artikel gelden ten aanzien van alle administratieve
overheden. De concrete invulling van dit begrip zal naderhand gebeuren.
Aangezien hier een fundamenteel recht wordt toegekend, zal hierbij een
zo breed mogelijke interpretatie worden gehanteerd. Met name kan
verwezen worden naar artikel 14 van de wetten op de Raad van State en
de rechtspraak van de Raad van State dienaangaande.” (Parl. St. Kamer,
B.Z. 1992-1993, 839/1, 5).
                                                                          3

De grondwetgever had dus een zeer ruim personeel toepassingsgebied op
het oog, maar liet de invulling over aan de wetgever. Gelet op het
gegeven dat het om een grondrecht gaat, moet de wetgever voor een zo
ruim mogelijke invulling kiezen. Bovendien mag de wetgever wanneer
hij om het personeel toepassingsgebied in te vullen voor het begrip
“administratieve overheid” kiest, dit begrip niet zo beperkt invullen dat
de wet in strijd zou zijn met het brede toepassingsgebied dat de
grondwetgever voor ogen had.

Bovendien heeft de grondwetgever aan artikel 32 van de Grondwet een
directe werking toegekend (Parl. St. Senaat, BZ 1991 - 1992, nr. 100-
49/2, 3, 9; zie in dezelfde zin: Parl. St. Kamer 1996 - 97, nr. 871/5, 12 –
13). Amendementen die tot doel hadden de inwerkingtreding van artikel
32 van de Grondwet te laten afhangen van het bestaan van
toepassingswetgevingen werden verworpen (Parl. St. Kamer 1992-93, nr.
839/4, 10).

Het feit dat een wetgever nagelaten heeft bepaalde instellingen onder
een openbaarheidswetgeving te brengen of het toepassingsgebied van de
bestaande openbaarheidswetgeving onvoldoende ruim zou zijn, wat
onder meer het gevolg kan zijn van een wijziging in de rechtspraak,
verhindert niet dat de burger zijn recht van toegang tot
bestuursdocumenten zou ontnomen worden. Het ontbreken van een
uitgewerkte regeling heeft wel voor gevolg dat er geen specifieke
procedure voorhanden is op grond waarvan een verzoek tot
openbaarmaking moet worden ingediend, een verzoek tot
openbaarmaking moet worden behandeld of op grond waarvan een
administratief beroep kan worden ingesteld bij een weigering.
Procedureaspecten en termijnen moeten zo minimaal mogelijk worden
ingevuld in het licht van het grondrecht dat artikel 32 van de Grondwet
bevat.

Omwille van de grondwettelijke verankering van het recht van toegang
tot bestuursdocumenten kan de overheveling van een bepaalde
administratieve overheid, in casu de gemeenten, naar een andere
administratieve overheid, in casu de hulpverleningszones niet voor
gevolg hebben dat de rechten van burgers zouden worden verminderd
zonder dat de wetgever hiervoor een motivering zou aanvoeren, waarbij
wordt aangetoond dat de bestaande uitzonderingsgronden die op de
bestuursdocumenten van de organen van de hulpverleningszones van
                                                                                      4

toepassing zijn niet voldoende zouden zijn om bepaalde belangen te
beschermen die bescherming verdienen (Grondwettelijk Hof, arrest nr.
169/2013 van 19 december 2013).

2.2. Toepassingsgebied van de federale openbaarheidswetten en hun
toepassing op de hulpverleningszones

De wet van 11 april 1994 is op grond van artikel 1, eerste lid van
toepassing op:
   a) de federale administratieve overheden;
   b) de administratieve overheden andere dan de federale
       administratieve overheden doch slechts voor zover deze wet op
       gronden die tot de federale bevoegdheid behoren, de
       openbaarheid van bestuursdocumenten verbiedt of beperkt.

De wet van 12 november 1997 is op grond van artikel 2, eerste lid van
toepassing op provinciale en gemeentelijke administratieve overheden.

In beide gevallen wordt het begrip administratieve overheid gedefinieerd
als “een administratieve overheid als bedoeld in artikel 14 van de
gecoördineerde wetten op de Raad van State” (artikel 1, tweede lid, 1°
van de wet van 11 april 1994 en artikel 2, tweede lid, 1° van de wet van
12 november 1997).

Notie «administratieve overheid»

In de memorie van toelichting bij het wetsontwerp dat de federale
openbaarheidswet is geworden (Parl. St. Kamer, 1992-1993, 1112/1, 8-
11), werd de notie «administratieve overheid» als volgt verduidelijkt:

        “Voor de bepaling van de notie “administratieve overheden” wordt gesteund op
artikel 14 van de gecoördineerde wetten op de Raad van State en bijgevolg op de
uitgebreide jurisprudentie terzake van de Raad van State. Dit biedt het belangrijke
voordeel dat het toepassingsgebied van de wet mee zal evolueren met de nieuwe
ontwikkelingen die zich in de wetgeving en de administratieve praktijk voordoen.
Bovendien verschaft de rechtspraak van de Raad van State een duidelijk houvast en
worden criteria gehanteerd die volledig aansluiten bij de doelstelling van deze wet,
namelijk de bestuurde in zijn verhouding tot het bestuur, welke vorm dat ook
aanneemt, recht te geven op openbaarheid. De criteria van de Raad van State zijn,
positief gesteld en niet-cumulatief: uitoefening van een taak van algemeen belang, over
dwingende beslissingsbevoegdheid beschikken, betrokkenheid van de overheid bij de
oprichting of erkenning, controle door de overheid, beschikken over bepaalde
                                                                                      5

prerogatieven van de openbare macht en, negatief: niet behoren tot de wetgevende of
de rechterlijke macht.
        Nieuw tegenover de bestaande rechtspraak van de Raad van State is dat voor de
toepassing van de hier voorgestelde wet bovendien zal moeten worden afgebakend
welke van de administratieve overheden als federale administratieve overheden moeten
worden beschouwd en welke als niet-federale administratieve overheden. De federale
administratieve overheden zijn, aldus de Raad van State in zijn advies met betrekking
ttot onderhavig wetsontwerp, de federale administraties, de openbare instellingen en
ermee vergelijkbare openbare diensten welke onder een federale administratieve
overheid ressorteren, alsmede de private personen welke door een federale overheid ten
gevolge van andere dan toevallige gebeurtenissen met het uitoefenen van een federale
openbare dienstverlening zijn belast. Tot het federale niveau wordt eveneens gerekend
het personeel van de provincies dat afhangt van de federale overheid inbegrepen de
arrondissementscommissarissen.
        De niet-federale administratieve overheden zijn deze die deel uitmaken van
andere bestuursniveau’s – de Gemeenschappen en de Gewesten, de provincies en de
gemeenten, zoals daar zijn de diensten van de Gemeenschappen, de Gewesten of de
Gemeenschapscommissies of de instellingen door hen opgericht, privé-personen die een
taak van algemeen belang uitvoeren die behoort tot de bevoegdheidssfeer van de
Gemeenschappen of Gewesten, de gemeentelijke en provinciale organen, de
intercommunales, de O.C.M.W.’s, de polders en wateringen, de kerkfabrieken, enz..
         Wat het federale niveau betreft, heeft de Raad van State steeds als
administratieve overheden bestempeld : de organen van het centrale rijksbestuur, zoals
de Koning, de Ministers en bepaalde bij delegatie handelende ambtenaren die een
beslissingsbevoegdheid bezitten zoals de Vaste Wervingssecretaris.
        Voor wat de Koning als administratieve overheid betreft, moet beklemtoond
worden dat Hij dit slechts is met betrekking tot aangelegenheden waarvoor een
Minister de verantwoordelijkheid draagt (cf. artikel 64 van de Grondwet) en geenszins
persoonlijk als administratieve overheid kan worden beschouwd. De stukken en de
correspondentie die berusten bij het Staatshoofd vallen geenszins onder toepassing van
deze wet.
         Kabinetsleden zijn evenmin administratieve overheden : zij zijn de persoonlijke
medewerkers van de Ministers en kunnen zich niet in hun plaats stellen om
beslissingen te nemen waarvoor de Ministers bevoegd zijn. Aangezien en in zoverre zij
geen bevoegdheid bezitten om bindend op te treden tegenover derden, zijn zij, volgens
de Raad van State, derhalve niet als administratieve overheid te beschouwen.
        De organen van dienstgewijze gedecentraliseerde instellingen die een
autonome beslissingsbevoegdheid bezitten, zijn wel als administratieve overheid te
beschouwen. Zij werden door de overheid opgericht om in een dienst van algemeen nut
te voorzien en zijn daarbij onder de hoge leiding van de overheid geplaatst. Het betreft
onder meer de Algemene Spaar- en Lijfrentekas, de Rijksdienst voor
Arbeidsvoorziening, de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers, de
Bankcommissie, enzovoort.
       Naast deze openbare instellingen stricto senso zijn ook de instellingen die door
de overheid of door toedoen van de overheid tot stand werden gebracht om in een
openbare dienst te voorzien en waarvan particulieren of private vennootschappen deel
                                                                                       6

uitmaken of die opgericht zijn in de vorm van een handelsvennootschap als
administratieve overheid te beschouwen. Het betreft ondermeer het Gemeentekrediet
van België.
        Vragen rijzen met betrekking tot de zogenaamde ondernemingen met gemengd
beheer die door de openbare overheid tot stand zijn gebracht en een openbare dienst of
een dienst van algemeen belang waarnemen en waarvoor, zowel wat de samenstelling
van het kapitaal als wat het beheer van de onderneming betreft, een beroep gedaan
wordt op de medewerking van particulieren. Het betreft de Nationale Maatschappij der
Belgische Spoorwegen, de Nationale Bank van België, S.A.B.E.N.A., en andere.
        Het antwoord op de vraag of zij als administratieve overheid moeten worden
beschouwd, leidt de Raad van State af uit de ontleding van de bijzondere wetten die het
statuut van die organismen regelen. De recente wijzigingen met betrekking tot het
statuut van de autonome overheidsbedrijven kunnen dus aanleiding geven tot een
herziening van de rechtspraak terzake, wat trouwens eveneens geldt tegenover de
openbare kredietinstellingen.
        Samen met deze organismen, dient de vraag gesteld te worden naar het
karakter van administratieve overheid van organismen die uit particulier initiatief zijn
ontstaan maar die met een taak van algemeen belang zijn belast.
        Ten aanzien van deze organismen, die als dusdanig geen administratieve
overheid zijn, maar wel met publiekrechtelijk gezag beklede beslissingen kunnen
nemen die vatbaar zijn voor vernietiging door de Raad van State, is de wet betreffende
de openbaarheid van bestuur slechts van toepassing ten aanzien van die
aangelegenheden waarvoor het organisme het karakter van administratieve overheid
heeft. Voor de ondernemingen van gemengd beheer betreft dit bijvoorbeeld de
bevoegdheid die wordt uitgeoefend met betrekking tot het personeel.
                 Ook openbare adviesorganen (zoals de Centrale raad voor het
Bedrijfsleven, de Hoge Raad voor de Middenstand, de Nationale Arbeidsraad) zijn aan
deze gevolgtrekking onderworpen: zij zijn geen administratieve overheid wanneer zij
adviezen verstrekken maar wel bij de uitoefening van hun beslissingsmacht ten aanzien
van hun personeel. Enkel ten aanzien van deze aangelegenheid zijn zij onderworpen
aan de toepassing van deze wet.
        Hierbij moet beklemtoond worden dat het bovenstaande slechts geldt voor
deze organismen die niet als dusdanig een administratieve overheid zijn en deze
kwalificatie slechts verkrijgen in de mate waarin zij met publiekrechtelijk gezag
beklede beslissingen nemen. Slechts voor deze organismen geldt de openbaarheid enkel
ten aanzien van die aangelegenheden waarvoor het organisme het karakter van
administratieve overheid bezit.
         Dit geldt dus niet voor de organismen en instellingen die door de Raad van
State in hun geheel als administratieve overheid worden beschouwd. Bij deze
instellingen of organismen is de vraag of een document betrekking heeft op een
aangelegenheid die onderworpen is aan het wettigheidstoezicht van de Raad van State
irrelevant. Alle documenten die berusten bij dergelijke administratieve overheid zijn
bestuursdocumenten, en in principe openbaar.”
                                                                         7

Uit de toelichting blijkt enerzijds de bedoeling van de wetgever om, door
voor de invulling van het begrip “administratieve overheid” te verwijzen
naar artikel 14 van de wetten op de Raad van State en de daarop
betrekking hebbende rechtspraak, het toepassingsgebied van de wet van
11 april 1994 de mogelijke ontwikkeling van die rechtspraak te laten
volgen. De wetgever koos immers voor een “evolutief” begrip, waarbij
voldoende rekening kon worden gehouden met maatschappelijke
evoluties. Omdat het begrip “administratieve overheid” in artikel 14 van
de wetten op de Raad van State zelf niet wordt gedefinieerd, is de
invulling die er in de Memorie van Toelichting aan wordt gegeven een
weergave van een tijdgebonden situatie en bovendien een interpretatie
van de bestaande rechtspraak. De evolutie die zich op dat moment
voltrok in de rechtspraak was veeleer uitbreidend, al werd niet
uitgesloten dat toekomstige rechtspraak in beperkende zin zou evolueren
als de aard van een bepaald organisme in de toekomst zou wijzigen.

Anderzijds blijkt dat een onderscheid dient gemaakt te worden tussen
zogenaamde “organieke” en “functionele” openbare diensten. Terwijl alle
documenten die berusten bij organismen en instellingen die in hun
geheel als administratieve overheid worden beschouwd (organieke
openbare      diensten,   o.a.   de    federale     administraties)    als
bestuursdocumenten dienen te worden beschouwd en dus openbaar zijn,
geldt voor organismen die niet als zodanig een administratieve overheid
zijn (functionele openbare diensten) de openbaarheid enkel ten aanzien
van die aangelegenheden, waarvoor een dergelijk organisme het karakter
van administratieve overheid bezit. Wat die laatste categorie betreft gaat
het in het bijzonder om de organismen die uit particulier initiatief zijn
ontstaan maar die met een taak van algemeen belang zijn belast, om
ondernemingen met gemengd beheer en om een specifieke categorie van
adviesorganen, namelijk de openbare adviesorganen (in A. MAST e.a.,
Overzicht van het Belgisch Administratief Recht, Mechelen, Kluwer,
2009, p. 125, omschreven als “met louter adviserende bevoegdheid
belaste lichamen […] waaraan de wetgever rechtspersoonlijkheid en een
patrimoniale en budgettaire zelfstandigheid heeft verleend”; op federaal
niveau gaat het meer bepaald om de Centrale Raad voor het
Bedrijfsleven, de Hoge Raad voor de Middenstand en de Nationale
Arbeidsraad).

De invulling van het begrip “administratieve overheid” is sedert de
totstandkoming van de openbaarheidswet geëvolueerd. Het Hof van
                                                                        8

Cassatie heeft geoordeeld dat door de overheid opgerichte of erkende
instellingen, die belast zijn met een openbare dienst en niet behoren tot
de rechterlijke of wetgevende macht, in beginsel administratieve
overheden zijn, in zoverre hun werking door de overheid wordt bepaald
en gecontroleerd én zij beslissingen kunnen nemen die derden binden
(zie in het bijzonder: Cass. 14 februari 1997, nr. C.96.0211.N; Cass. 10
september 1999, nr. C.98.0141.F; Cass. 6 september 2002, nr.
C.01.0382.N; voor commentaar in de rechtsleer, zie onder meer: S.
BAETEN, “Variaties op verzelfstandigingsthema’s: enkele bedenkingen
over de tweewegenleer en het annulatiecontentieux naar aanleiding van
het Cassatiearrest van 8 november 1996”, C.D.P.K. 1999, 83-102; M.
BOES, “De administratieve overheid: een ondefinieerbaar begrip?”, Ad
amicissimum amici scripsimus. Vriendenboek Raf Verstegen, Brugge, die
Keure, 2004, 27-30; MAST, o.c., nrs. 1017-1020; P. NIHOUL, “La notion
d’autorité administrative: retour à l’orthodoxie”, Adm. Publ., 2001, 78-
85; J.M. PIRET, “La notion d’autorité administrative”, Adm. Publ., 1999,
236-238; F. VANDENDRIESSCHE, “De invulling van het begrip
administratieve overheid na de arresten Gimvindus en BATC van het
Hof van Cassatie”, R.W., 2000-2001, 497-506; S. VAN GARSSE, “De
‘harmonicabewegingen’ van het begrip administratieve overheid”,
Tijdschrift voor Gemeenterecht, 2002, 308-313). Daarbij heeft het Hof
van Cassatie weliswaar de nadruk gelegd op het (functionele) criterium
beslissingen te kunnen nemen die derden binden, doch daaruit kan niet
worden afgeleid dat de bevoegdheid om beslissingen te kunnen nemen
die derden binden in alle gevallen een noodzakelijke voorwaarde is om
van een administratieve overheid te kunnen spreken. Bovendien mag
niet uit het oog worden verloren dat de arresten van het Hof van Cassatie
steeds betrekking hadden op privaatrechtelijke instellingen.

Kwalificatie van de hulpverleningszones

Op grond van artikel 14 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de
civiele veiligheid wordt het grondgebied van België verdeeld in
hulpverleningszones die bij koninklijk besluit territoriaal zijn
afgebakend. Hulpverleningszones beschikken over rechtspersoonlijkheid
(artikel 18 van de wet van 15 mei 2007-. Een hulpverleningszone wordt
bestuurd door een “raad van de hulpverleningszone” die is samengesteld
uit de burgemeesters van alle gemeenten die de hulpverleningszone
vormen (artikel 24 e.v. van de wet van 15 mei 2007) en door een
uitvoerend orgaan, het “college van de hulpverleningszone”,
                                                                         9

samengesteld uit leden die door de raad van de zone onder zijn leden
worden gekozen (artikel 55 e.v. van de wet van 15 mei 2007).

Een hulpverleningszone kan worden georganiseerd onder de vorm van
een intercommunale als een van de op het grondgebied ervan aanwezige
brandweerdiensten op 10 augustus 2007 georganiseerd was onder de
vorm van een intercommunale.

Zowel aan de operationele diensten van de civiele veiligheid als aan de
bestuursorganen van de hulpverleningszones zijn door de wet
opdrachten toegekend.

Op basis hiervan moeten hulpverleningszones worden beschouwd als
administratieve overheden in de zin van artikel 14, § 1 van de RvS-wet.
Het gaat om administratieve overheden die soms binnen de federaal
sfeer, soms in de gemeentelijke sfeer te situeren zijn. Dit hybride
karakter van de taken die de hulpverleningszones uitoefenen laten niet
toe om hen onder de categorie van administratieve overheden te plaatsen
die zuiver federaal van aard zijn, zodat zij ontsnappen aan het
toepassingsgebied van artikel 8, § 3 van de wet van 11 april 1994. Noch
zijn ze te plaatsen onder de categorie van administratieve overheden die
zuiver gemeentelijk van aard zijn, zodat ze ook niet terug te brengen zijn
onder artikel 9, § 2 van de wet van 12 november 1997. Het feit dat het
gaat om een vorm van functionele decentralisatie, verhindert niet dat de
hulpverleningzones moeten worden beschouwd als organieke
administratieve overheden in de zin van artikel 14, § 1 van de RvS-wet.

Hieruit blijkt dat de hulpverleningszones niet onder alle bepalingen van
de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
vallen.

Hulpverleningszones vallen - aangezien zij moeten worden beschouwd
als “administratieve overheden” in de zin van artikel 14, § 1 van de RvS-
wet – slechts onder de wet van 11 april 1994 “voor zover deze wet op
gronden die tot de federale bevoegdheid behoren, de openbaarheid van
bestuursdocumenten verbiedt of beperkt” (artikel 1, eerste lid, b) van de
wet van 11 april 1994)). In concreto betekent dit dat op de
hulpverleningszones de uitzonderingen vermeld in artikel 6, §§ 1 en 2
van de wet van 11 april 1994 van toepassing zijn, maar niet de vereiste
van een belang voor documenten van persoonlijke aard en de
                                                                        10

uitzonderingsgronden van artikel 6, § 3 van de wet van 11 april 1994,
omdat deze bepalingen slechts van toepassing zijn op federale
administratieve overheden. Dit is evenmin het geval voor de
uitzonderingsgrond in artikel 7 van de wet van 12 november 1997
aangezien deze bepaling slechts van toepassing is op provinciale en
gemeentelijke administratieve overheden.

2.2 Het begrip “bestuursdocument”

Hoewel de grondwetgever het begrip “bestuursdocument” zelf niet heeft
gedefinieerd in artikel 32 van de Grondwet heeft hij in de toelichting het
begrip omschreven als “alle informatie, in welke vorm ook, waarover de
administratieve overheden beschikken” (Parl. St. Kamer 1992-1993, nr.
839/1, 5). Uit andere passages uit de parlementaire voorbereiding blijkt
dat een heel ruime invulling moet worden gegeven aan het begrip. Ook
documenten over de interne werking van de administratieve overheid
vallen onder dit begrip.

2.3 Besluit

Hulpverleningszones zijn administratieve overheden waarop artikel 32
van de Grondwet van toepassing is. Dit betekent dat in principe al hun
documenten openbaar zijn. Het feit dat de wetgever nagelaten heeft een
openbaarheidswetgeving op hen van toepassing te verklaren doet
daaraan geen afbreuk, omdat artikel 32 van de Grondwet directe werking
heeft. Aan het begrip “bestuursdocument” moet een ruime inhoud
worden gegeven. Het slaat op alle informatie die op een drager berusten
die de organen van de hulpverleningszones in hun bezit hebben. Bij
afwezigheid van een wettelijke regeling mogen nauwelijks procedurele
vereisten aan de aanvrager worden gesteld en moet zo snel mogelijk
gevolg worden gegeven aan een verzoek tot openbaarmaking van een
bestuursdocument. De toegang tot bestuursdocumenten kan enkel
worden geweigerd op grond van uitzonderingsgronden die een
wettelijke of decretale grondslag hebben voor zover zij op alle
administratieve overheden van toepassing zijn rekening houdend met de
bevoegdheidsverdelende regel die uit artikel 32 van de Grondwet
voortvloeit.

Het verdient aanbeveling dat de federale wetgever voor
bestuursdocumenten die geen betrekking hebben op milieu-informatie,
                                                                       11

het toepassingsgebied van de wet van 11 april 1994 uitbreidt tot de
hulpverleningszones en hun organen zoals dat ook al het geval is voor
wat betreft de wet van 5 augustus 2006 inzake de toegang van het
publiek tot milieu-informatie. Deze aanbeveling heeft de Commissie
trouwens al gemaakt in haar advies nr. 2014-77 dat zij aan de Kamer van
Volksvertegenwoordigers heeft bezorgd naar aanleiding van het
wetsvoorstel tot wijziging van de wet van 11 april 1994 dat ondertussen
ook als parlementair stuk beschikbaar is (Parl. St. Kamer, 2014-2015, nr.
54 0061/002).


Brussel, 18 april 2016.




   F. SCHRAM                                             M. BAGUET
   secretaris                                            voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2016-41/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1