Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2016-12:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 12

Met betrekking tot de weigering om toegang te geven tot een examendossier

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                    1 februari 2016




                 ADVIES 2016-12

met betrekking tot de weigering om toegang te geven
              tot een examendossier
                    (CTB/2016/09)
                                                                         2

1. Een overzicht

Op mail van 23 november 2015 vraagt de heer X aan SELOR om inzage
in het verslag dat de examinatoren hebben opgesteld over de module
Oral Français Global 7/A op donderdag 5 november 2015 om 9 u 20 voor
het behalen van het taalcertificaat: Artikel 7 niveau 1/A Frans –
(LT1FN10G).

Bij mail van 23 november 2015 reageert SELOR dat zijn aanvraag in
behandeling is en dat de motivering van de jury hem zo spoedig mogelijk
per e-mail zal doorgestuurd worden. Niettemin ontvangt hij diezelfde
dag van SELOR nog de gevraagde feedback van zijn taaltest.

Diezelfde dag stelt hij dat hij niet werd ingegaan op zijn vraag om inzage
in het verslag van de examinatoren en vraagt op dat moment toegang tot
alle bestuursdocumenten die deel uitmaken van zijn dossier in de vorm
van inzage en afschrift.

In reactie hierop meldt SELOR hem op 23 november 2015 dat de vraag
werd doorgestuurd aan de dienst ‘klachten’.

Bij mail van 8 december 2015 herinnert de heer X zijn vraag om toegang
tot bestuursdocumenten.

Bij mail van 18 december 2015 weigert de klachtendienst de toegang van
de motivatiefiches van de evaluatoren omdat het gaat om nota’s die
leiden tot een evaluatie. Voor de evaluatie waren er telkens 2
evaluatoren die onafhankelijk van elkaar de mondelinge proef Frans
geëvalueerd hebben.

Omdat de aanvrager het niet eens is met dit standpunt dient de heer
Guns bij mail van 15 januari 2016 een verzoek tot heroverweging in bij
SELOR. Diezelfde dag dient hij bij mail ook een adviesaanvraag in bij de
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna
Commissie genoemd.
                                                                         3

2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie oordeelt dat de aanvrager slechts gedeeltelijk voldaan
heeft aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek
tot heroverweging aan SELOR en van het verzoek om advies aan de
Commissie. De wetgever heeft aan een verzoek tot heroverweging geen
bijzondere eisen gesteld dan dat de aanvrager te kennen geeft dat hij
moeilijkheden ondervindt om zijn recht van toegang uit te oefenen. Het
bericht waarin de heer Guns te kennen geeft dat hij het niet eens is dat
hem geen toegang tot het verslag dat de examinatoren hebben opgesteld
over de module Oral Français Global 7/A wordt verleend, maar enkel een
feedback, moet worden beschouwd als een verzoek om toegang met
betrekking tot deze documenten. Op dat moment werd geen verzoek om
advies gericht aan de Commissie. De toegang tot de andere documenten
in zijn dossier bij SELOR met betrekking tot het verkrijgen van een
taalcertificaat werd voor het eerst gesteld bij mail van 23 november 2015.
Voor deze documenten is dit het initieel verzoek. Zijn mail van 8
december 2015 kan worden beschouwd als een loutere herinnering,
omdat deze aan SELOR werd gericht binnen de periode van dertig dagen
waarbinnen SELOR haar beslissing ter kennis kon brengen aan de
aanvrager. Met betrekking tot deze documenten zijn het verzoek tot
heroverweging aan SELOR en het verzoek om advies aan de Commissie
tegelijkertijd ingediend.

Het verzoek om advies is bijgevolg gedeeltelijk ontvankelijk. Het verzoek
is enkel ontvankelijk met betrekking tot de bestuursdocumenten andere
dan de motivatiefiches van de evaluatoren.

3. De gegrondheid van de adviesaanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur huldigen principieel het recht van toegang tot
alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan
slechts worden geweigerd wanneer het belang ontbreekt voor de toegang
tot een document van persoonlijke aard en wanneer één of meer
uitzonderingsgronden kan of moet worden ingeroepen die zich bevinden
in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en
op     pertinente    wijze    kan     worden      gemotiveerd.   Slechts
uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden
ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten
                                                                       4

worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging
B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004,
overweging B.3.2).

Voor zover SELOR dan ook geen uitzonderingsgronden inroept en in
concreto motiveert om de openbaarmaking te weigeren, is ze ertoe
gehouden de eventueel bestaande bestuursdocumenten voor zover ze het
voorwerp uitmaken van een ontvankelijk beroep, openbaar te maken. De
Commissie ziet alvast geen redenen om de toegang aan de heer Guns te
weigeren gezien ze enkel op hem betrekking hebben.




Brussel, 1 februari 2016.




   F. SCHRAM                                            M. BAGUET
   secretaris                                           voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2016-12/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1