Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2016-110:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 110

Met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot evaluatiefiches van een schriftelijk examen

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

     Afdeling openbaarheid van bestuur




                  26 september 2016




               ADVIES 2016-110

 met betrekking tot de weigering om toegang te
 verlenen tot evaluatiefiches van een schriftelijk
                     examen
                   (CTB/2016/108)
                                                                        2

1. Een overzicht

1.1. Via mail van 19 september 2016 vraagt mevrouw X aan SELOR om
inzage of een afschrift van de originele Excel-motiveringsfiches van de
examinatoren (taalexperten die haar teksten nagekeken en beoordeeld
hebben) over haar schriftelijk examen op 28 januari 2016 voor artikel 11
voldoende kennis Frans.

1.2. Bij mail van 20 september 2016 weigert Selor toegang te verlenen.
Selor stelt dat de aanvraag dient te gebeuren binnen een termijn van drie
maanden na de betekening van het resultaat. Het resultaat van de sessie
van 28 januari 2016 werd verstuurd op 22 februari 2016. De termijn van
drie maanden is dus verstreken.

1.2. Omdat zij het niet eens zijn met dit standpunt, dient mevrouw X een
verzoek tot heroverweging in bij Selor bij mail van 23 september 2016.
Bij mail van dezelfde dag dient zij bij de Commissie voor de toegang tot
en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van
bestuur, hierna Commissie genoemd, een verzoek om advies in.

   2.    De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie is van mening dat de aanvraag ontvankelijk is. De
adviesaanvrager heeft immers voldaan aan de wettelijke vereiste van de
gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan SELOR en het
verzoek om advies aan de Commissie.

   3. De gegrondheid van de adviesaanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur huldigen principieel het recht van toegang tot
alle bestuursdocumenten. Opdat de wet van toepassing is, moeten de
gevraagde bestuursdocumenten bestaan. Selor ontkent niet dat de
gevraagde fiches bestaan en in haar bezit zijn. Het gaat bijgevolg om
bestuursdocumenten in de zin van de wet van 11 april 1994.

De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd
wanneer het belang ontbreekt voor de toegang tot een document van
persoonlijke aard en wanneer één of meer uitzonderingsgronden kunnen
of moeten worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet
                                                                       3

van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan
worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn
opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze
beperkend geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr.
17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest
nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2).

De gevraagde fiches moeten worden beschouwd als documenten van
persoonlijke aard omdat ze immers een waardeoordeel of een
gedragsbeschrijving van een natuurlijke persoon bevatten. Hiervoor
moet in principe een belang worden aangetoond. De aanvraagster wordt
geacht het vereiste belang te hebben omdat de gevraagde fiches enkel op
haar betrekking hebben.

Selor roept in dat het recht van toegang binnen de drie maanden moet
worden uitgeoefend. De Commissie stelt vast dat deze vereiste niet
aanwezig is in de wet van 11 april 1994. Op grond van artikel 32 van de
Grondwet kunnen enkel beperkingen bij wet worden opgelegd. Zeker
omdat het opleggen van een beperking in de tijd het grondwettelijk
erkende recht van toegang tot bestuursdocumenten ernstig van aard is,
komt het Selor noch de Koning toe om beperkingen in de tijd
waarbinnen het recht van toegang kan worden uitgeoefend in stellen.

Voor zover Selor dan ook in het bezit is van de gevraagde
bestuursdocumenten – wat zij trouwens ook niet ontkent – en niet in te
zien is welke uitzonderingsgronden zouden kunnen worden ingeroepen,
ziet de Commissie niet in dat er een wettelijke grondslag voorhanden is
om de toegang tot de gevraagde bestuursdocumenten te weigeren. Selor
dient bijgevolg toegang te verlenen aan de aanvraagster in één van de
wijzen die zij verkiest.


Brussel, 26 september 2016.




   F. SCHRAM                                            M. BAGUET
   secretaris                                           voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2016-110/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1