Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2015-93:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 93

Over de weigering om toegang te verlenen tot de bestuursdocumenten over de overeenkomst over de principes aangaande een af te sluiten akkoord over de levensduurverlenging van de kernreactoren Doel 1 & 2

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

       Afdeling openbaarheid van bestuur




                     1 december 2015




                   ADVIES 2015-93

      Over de weigering om toegang te verlenen tot de
bestuursdocumenten over de overeenkomst over de principes
        aangaande een af te sluiten akkoord over de
   levensduurverlenging van de kernreactoren Doel 1 & 2

                      (CTB/2015/92)
                                                                       2

   1. Een overzicht

Bij mail en aangetekende brief van 6 oktober 2015 vraagt de heer Eloi
Glorieux, namens Greenpeace Belgium, om “de bestuursdocumenten
omtrent de overeenkomst over de principes aangaande een af te sluiten
akkoord over de levensduurverlenging van de kernreactoren Doel 1 & 2
tussen de Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling
en Electrabel/Engie”.

Omdat hij geen antwoord ontvangt op zijn verzoek binnen de door de
wet bepaalde termijn, dient de heer Glorieux bij mail van 26 november
2015 een verzoek tot heroverweging in. Diezelfde dag zendt hij ook een
verzoek om advies aan de Commissie voor de toegang tot
bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna
Commissie genoemd.

   2.   De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie stelt vast dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. De
aanvrager heeft immers voldaan aan de verplichting dat het verzoek tot
heroverweging aan de Minister bevoegd voor Energie en het verzoek om
advies aan de Commissie tegelijkertijd moeten worden verstuurd zoals
bepaald in artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur. De adviesaanvraag is evenwel niet
ontvankelijk voor zover de betrokken informatie geheel of gedeeltelijk
als milieu-informatie is in de zin van de wet van 5 augustus 2006 inzake
het recht van toegang van het publiek tot milieu-informatie.

   3. De gegrondheid van de adviesaanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur huldigen principieel het recht van toegang tot
alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan
slechts worden geweigerd wanneer het belang ontbreekt voor de toegang
tot een document van persoonlijke aard en wanneer één of meer
uitzonderingsgronden kan of moet worden ingeroepen die zich bevinden
in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en
op     pertinente    wijze    kan     worden      gemotiveerd.   Slechts
uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden
ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten
                                                                       3

worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging
B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004,
overweging B.3.2).

Voor zover de Minister geen uitzonderingsgrond inroept en deze
behoorlijk motiveert, is ze ertoe gehouden de gevraagde documenten
openbaar te maken. Voor zover eventueel uitzonderingsgronden moeten
of kunnen worden ingeroepen, kan de openbaarmaking enkel worden
ingeroepen voor die informatie die onder één of meer
uitzonderingsgronden valt. Alle andere informatie dient openbaar te
worden gemaakt.

Brussel, 1 december 2015.




   F. SCHRAM                                            M. BAGUET
   secretaris                                           voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2015-93/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1