Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2015-80:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 80

Over de weigering om toegang te verlenen tot een inventaris van extra voordelen van bestuurders van ziekenfondsen ontvangen

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

       Afdeling openbaarheid van bestuur




                      26 oktober 2015




                   ADVIES 2015-80

Over de weigering om toegang te verlenen tot een inventaris
 van extra voordelen van bestuurders van ziekenfondsen
                       ontvangen

                       (CTB/2015/79)
                                                                           2

   1. Een overzicht

Bij mail van 25 augustus 2015 vraagt de heer Christoph Meeussen aan de
Controledienst voor de ziekenfondsen om meer informatie over de
resultaten van controles van voordelen die bestuurders van
ziekenfondsen mogelijk ontvangen. Hij wenst meer bepaald een
antwoord op volgende vragen:
    - Wat zijn de bevindingen? Zijn er bezoldigingen? Welke zijn deze?
        Zijn er verschillen tussen mutualiteiten? Welke bestuurders
        ontvingen welke bezoldigingen?
    - Is er sprake van onregelmatigheden/buitensporigheden?
    - Werden er gevolgen gegeven aan deze bevindingen? Wordt er
        ook later nog naar gekeken?

In haar antwoord van 31 augustus 2015 geeft de Controledienst voor de
ziekenfondsen volgend antwoord:
‐ de opdrachten van de Controledienst worden gedefinieerd in artikel 52
   van de wet van 6
     augustus 1990 betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van
   ziekenfondsen. Algemeen gesteld is de Controledienst belast met het
   nazicht op de naleving van deze wet door de mutualistische entiteiten
   ;
‐ zoals aangehaald in uw mail voorziet artikel 22 van voornoemde wet
   dat het mandaat van bestuurder onbezoldigd is onverminderd het
   bepaalde in artikel 9, § 1, eerste lid, 9°, van deze wet, dat voorziet in
   de mogelijkheid om vergoedingen toe te kennen aan bestuurders ;
‐ de resultaten van de controles inzake de betreffende voordelen die door
   de verschillende mutualistische entiteiten toegekend werden, zoals
   aangekondigd in het jaarverslag, werden aan de raad van bestuur van
   de Controledienst voorgelegd. Deze raad heeft evenwel nog geen
   definitieve conclusies getrokken uit de resultaten van het onderzoek
   op basis van de analyse uitgevoerd door de diensten van de
   Controledienst;
‐ zoals in andere controleautoriteiten (Nationale Bank van België,
   FSMA,…) zijn de personeelsleden van de Controledienst en de leden
   van de raad van bestuur onderworpen aan een discretieplicht dat
   verwant is met het beroepsgeheim en waarvan de schending
   gesanctioneerd wordt met dezelfde strafsancties als de overtreding van
   het beroepsgeheim, voorzien door artikel 458 van het Strafwetboek.
   De uitzonderingen op deze discretieplicht zijn limitatief opgesomd
                                                                         3

   door voornoemde wet van 6 augustus 1990. Bijgevolg mag geen enkele
   informatie in verband met vaststellingen in een concreet dossier dat
   betrekking heeft op een bepaalde mutualistische entiteit, aan derden
   meegedeeld worden ;
‐ wat de algemene conclusies van dit onderzoek betreft, werd tot op
   heden niets voorzien buiten het jaarverslag, dat het gebruikelijke
   kanaal is voor de externe communicatie van de Controledienst ;
‐ volledigheidshalve wordt meegedeeld dat de Raad van de
   Controledienst over de door artikel 60 van voornoemde wet van 6
   augustus 1990 bedoelde instrumenten beschikt wanneer een inbreuk
   op deze wet vastgesteld wordt. Deze bepaling voorziet het volgende:
  “Wanneer de Raad van de Controledienst vaststelt dat een landsbond
  of een erbij aangesloten ziekenfonds niet handelt overeenkomstig zijn
  statutaire doelstellingen of de verplichtingen gesteld door deze wet of
  haar uitvoeringsbesluiten of de boekhoudkundige en financiële
  bepalingen van de voornoemde gecoördineerd wet van 14 juli 1994 of
  de uitvoeringsbesluiten ervan niet naleeft, kan hij bij gemotiveerde
  beslissing, in functie van de aard en de ernst van de inbreuk, beslissen
  om één of meerdere hieronder bedoelde
  maatregelen te treffen:
  1° de stopzetting van de vastgestelde laakbare handelswijze, en in
  voorkomend geval, de regularisatie van de toestand eisen, en dit
  binnen een termijn waarvan hij de duur vastlegt;
  2° ten laste van de landsbond een administratieve geldboete van 100
  tot 500 euro uitspreken, tenzij voor de bedoelde inbreuk een
  specifieke geldboete is voorzien in de artikelen 60bis en 60ter;
  3° een bijzondere commissaris benoemen;
  4° de erkenning van de betrokken dienst intrekken.
  De beslissing waarbij een administratieve geldboete met toepassing
  van dit artikel wordt uitgesproken, is van rechtswege uitvoerbaar.”.

Bij mail van 27 september 2015 vraagt de heer Meeussen dat de
Controledienst voor de ziekenfondsen haar beslissing zou heroverwegen.
Hij wendt zich met een mail van diezelfde dag tot de Commissie voor de
toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling
openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd waarin hij stelt
dat hij een advies wenst over de weigering van de Controledienst voor de
ziekenfondsen van een inventaris van de voordelen die bestuurders van
ziekenfondsen genieten.
                                                                         4

   2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie stelt vast dat de adviesaanvraag niet ontvankelijk is. De
aanvrager heeft weliswaar voldaan aan de verplichting dat het verzoek
tot heroverweging aan de Controledienst voor de ziekenfondsen en het
verzoek om advies aan de Commissie tegelijkertijd moeten worden
verstuurd zoals bepaald in artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994
betreffende de openbaarheid van bestuur, maar de Commissie moet
vaststellen dat het voorwerp van enerzijds het verzoek tot
heroverweging en anderzijds het verzoek om advies niet
overeenstemmen. Het oorspronkelijke verzoek van de heer Meeussen
bestaat bovendien uit een reeks vragen, waarvan onduidelijk is of ze al
dan niet het voorwerp uitmaken van een of meerdere
bestuursdocumenten. Enkel in zijn verzoek om advies gericht aan de
Commissie vraagt hij om een inventaris. Uit het antwoord van de
Controledienst voor de ziekenfondsen blijkt alvast niet dat een inventaris
bestaat, maar enkel dat er een rapport werd gemaakt waarin de
resultaten van de controles inzake de voordelen die door de
verschillende mutualistische entiteiten werden toegekend aan de raad
van bestuur van de Controledienst werden voorgelegd.

Brussel, 26 oktober 2015.


   F. SCHRAM                                             M. BAGUET
   secretaris                                            voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2015-80/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1