Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2015-67:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 67

over de impliciete weigering om toegang te geven tot de ingediende aangifte(s) van nalatenschap en van een eventuele boedelbeschrijving

Transposition

 Commissie voor de toegang tot en het
 hergebruik van bestuursdocumenten

       Afdeling openbaarheid van bestuur




                      7 september 2015




                    ADVIES 2015-67

   over de impliciete weigering om toegang te geven tot de
ingediende aangifte(s) van nalatenschap en van een eventuele
                      boedelbeschrijving

                       (CTB/2015/65)
                                                                        2

   1. Een overzicht

Bij brief van 14 juli 2015 verstuurd als bijlage bij mail van dezelfde
datum vraagt de heer X als wettige vertegenwoordiger van zijn
minderjarige zoon, Y om een afschrift van de ingediende aangifte(s) van
nalatenschap evenals van de eventuele boedelbeschrijving als gevolg van
het overlijden van mevrouw Z aan de FOD Financiên. Glenn Callens
heeft in de nalatenschap een bijzonder legaat verkregen.

Omdat hij geen antwoord heeft ontvangen dient hij bij brief van 2
september 2015 verstuurd als bijlage bij mail van dezelfde datum een
verzoek tot heroverweging in bij de FOD Financiën. Tegelijkertijd dient
hij een verzoek om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur,
hierna Commissie genoemd.

   2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie stelt vast dat de adviesaanvraag ontvankelijk is De
aanvrager heeft immers voldaan aan de verplichting om het verzoek tot
heroverweging aan de FOD Financiën en het verzoek om advies aan de
Commissie tegelijkertijd te versturen zoals bepaald in artikel 8, § 2 van
de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur.

   3. De gegrondheid van de adviesaanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur huldigen principieel het recht van toegang tot
alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan
slechts worden geweigerd wanneer het belang ontbreekt voor de toegang
tot een document van persoonlijke aard en wanneer één of meer
uitzonderingsgronden kan of moet worden ingeroepen die zich bevinden
in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en
op     pertinente    wijze    kan     worden      gemotiveerd.   Slechts
uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden
ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten
worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging
B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004,
overweging B.3.2).
                                                                         3

De Commissie stelt vast dat de toegang tot gevraagde informatie niet aan
iedereen toekomt en beschermd wordt door het fiscaal geheim zoals
omschreven in artikel 236bis W. Reg. in combinatie met artikel 13 van
het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur
op grond waarvan een instantie de openbaarmaking moet weigeren als
de openbaarmaking afbreuk doet aan een geheimhoudingsverplichting,
vastgesteld in ene aangelegenheid waarvoor de gemeenschap of het
gewest bevoegd is. Deze geheimhoudingsplicht kan echter niet worden
ingeroepen tegen de belastingplichtige zelf wanneer die informatie van
belang is om kennis te nemen van zijn eigen juridische situatie. De heer
Y heeft een bijzondere hoedanigheid omdat hij bijzonder legataris is van
de erfenis van zijn grootmoeder. Er is evenwel vereist dat deze specifieke
hoedanigheid wordt aangetoond, wat in casu niet is gebeurd. Bovendien
wil de Commissie artikel 235 W. Reg. in herinnering brengen dat bepaalt
dat onverminderd de in de bijzondere wetten vervatte bepalingen, de
ontvangers der registratie, ten verzoeke van de partijen of van hun
rechthebbenden en, mits bevel van de vrederechter, ten verzoeke van
derden die een rechtmatig belang inroepen, afschriften of uittreksels
afleveren uit hun formaliteitsregisters en uit akten en verklaringen in
hun kantoor geregistreerd en aldaar in origineel, afschrift of uittreksel
berustend. Deze afschriften of uittreksels kunnen aan de lasthebbers van
de belanghebbenden worden verstrekt, indien zij van de lastgeving laten
blijken. Het uitreiken van voormelde stukken geeft recht op een door de
Minister van Financiën te bepalen loon.


Brussel, 7 september 2015.




   F. SCHRAM                                             M. BAGUET
   secretaris                                            voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2015-67/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1