Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2015-47:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 47

Met betrekking tot de weigering om briefwisseling te verstrekken

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                      6 juli 2015




                 ADVIES 2015-47

met betrekking tot de weigering om briefwisseling te
                    verstrekken
                    (CTB/2015/44)
                                                                        2

   1. Een overzicht

Bij brief van 16 december 2014 vraagt de heer X aan het Directoraat-
generaal Justitiehuizen van de FOD Justitie om een kopie van het stuk/de
stukken van het Hof van Beroep Gent en/of het Parket-generaal Gent
waarin zij beweren dat zijn adres op 7 februari 2012 het adres in Lanaken
zou zijn.

Bij brief van 9 januari 2015 herhaalt de heer X zijn vraag aan de FOD
Justitie.

Omdat hij nog steeds geen reactie krijgt op zijn vraag, vraagt hij de FOD
Justitie bij brief van 8 juni 2015 zijn verzoek om toegang te
heroverwegen. Daarnaast vraagt hij de Commissie voor de toegang tot en
het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van
bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies.

   2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie is van oordeel dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. De
aanvrager heeft immers tegelijkertijd zoals artikel 8, § 2 van de wet van
11 april 1994 een verzoek tot heroverweging ingediend bij de FOD
Justitie en de Commissie om een advies verzocht. Zijn brief van 9 januari
2015 kan niet worden beschouwd als een verzoek tot heroverweging,
maar moet als een herhaling van zijn vraag worden opgevat, omdat ze
werd gesteld binnen de termijn waarbinnen de FOD Justitie een
antwoord diende te geven op zijn vraag om toegang tot het (de)
gevraagde bestuursdocument(en).

   3. De gegrondheid van de adviesaanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur huldigen principieel het recht van toegang tot
alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan
slechts worden geweigerd wanneer het belang ontbreekt voor de toegang
tot een document van persoonlijke aard en wanneer één of meer
uitzonderingsgronden kan of moet worden ingeroepen die zich bevinden
in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en
op     pertinente    wijze    kan     worden      gemotiveerd.   Slechts
uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden
                                                                       3

ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten
worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging
B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004,
overweging B.3.2).

Voor zover de FOD Justitie geen uitzonderingsgronden inroept, is ze
ertoe gehouden het (de) gevraagde bestuursdocument(en) openbaar te
maken. Toch wenst de Commissie te wijzen op de uitzonderingsgrond
aanwezig in artikel 6, § 1, 5° van de wet van 11 april 1994 op grond
waarvan een administratieve overheid de openbaarheid moet weigeren
wanneer het belang dat gediend is met de openbaarmaking niet opweegt
tegen de opsporing en vervolging van strafbare feiten. De FOD Justitie
moet dan ook in concreto nagaan of deze uitzonderingsgrond van
toepassing is. Ook is het mogelijk dat informatie van derden wordt
vermeld. Is dit het geval dan zal moeten worden nagegaan of de
openbaarmaking van die informatie geen inbreuk pleegt op de
persoonlijke levenssfeer van die derden. Toch betekent dit niet dat deze
uitzonderingsgrond zou kunnen ingeroepen worden om de
openbaarmaking van om het even welk persoonsgegeven te weigeren.

Ten slotte wenst de Commissie te wijzen op het principe van de
gedeeltelijke openbaarmaking op grond waarvan slechts informatie die
onder een uitzonderingsgrond aan de openbaarmaking kan worden
onttrokken. Alle andere informatie in een bestuursdocument moet
openbaar worden gemaakt.


Brussel, 6 juli 2015.




   F. SCHRAM                                            M. BAGUET
   secretaris                                           voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2015-47/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1