Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2014-91:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 91

Met betrekking tot de weigering om bestand die parameters bevatten m.b.t. een dataminingmodel in het kader van de personenbelasting

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

     Afdeling openbaarheid van bestuur




                 24 november 2014




                ADVIES 2014-91

  met betrekking tot de weigering om bestand die
parameters bevatten m.b.t. een dataminingmodel in
        het kader van de personenbelasting
                   (CTB/2014/86)
                                                                        2

   1. Een overzicht

Bij mail van 31 oktober 2014 vraagt de heer X aan de FOD Financiën om
volgende informatie:
    - een bestand met alle parameters (inclusief hun omschrijving)
        waarover de dataminers kunnen beschikken i.v.m. hun
        datamining activiteiten in het kader van de personenbelasting;
    - een bestand met de parameters (inclusief hun omschrijving) die
        effectief gebruikt worden in het dataminingmodel in het kader
        van de personenbelasting.
De aanvrager gaat ervan uit dat deze bestanden op een ‘soepele wijze
door een gespecialiseerde medewerker van de dienst uit het datamining-
systeem worden geëxtraheerd mocht dit nodig blijken’. Bovendien vraagt
hij de informatie bij voorkeur in csv-formaat te ontvangen.

De FOD Financiën antwoordt bij mail van 8 november 2014 dat de
bescherming van het federaal economisch of financieel belang voorzien
in artikel 6, § 1 van de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur verhindert dat de gebruikte gegevensbronnen
en de weerhouden criteria die de Algemene Administratie van de
Fiscaliteit hanteert in het kader van haar beleid inzake risicobeheer bij
de selectie van de fiscale dossiers die na te zien zijn, worden openbaar
gemaakt.

Bij mail van 12 november 2014 verwijst de FOD Financiën de heer X
door naar twee bestanden op de website van de FOD, namelijk het
managementplan en het operationeel plan van de Algemene
Administratie van de Fiscaliteit waarin de algemene strategie voor de
controleaanpak wordt beschreven.

Omdat hij van oordeel is dat deze documenten hem geen specifiek zicht
geeft op de uitgebreidheid van de parameters waarover de FOD
Financiën kan beschikken, dient hij bij mail van 15 november 2014 een
verzoek tot heroverweging in bij de FOD Financiën Tegelijkertijd dient
hij ook bij mail een verzoek om advies in bij de Commissie voor de
toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling
openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd.
                                                                        3

   2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie is van mening dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. De
aanvrager heeft immers voldaan aan de wettelijke vereiste van de
gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan het FAGG en van
het verzoek om advies aan de Commissie.

   3. De gegrondheid van de adviesaanvraag

De Commissie wenst de FOD Financiën in herinnering te brengen dat
artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur uitgaan van de principiële openbaarheid van
alle bestuursdocumenten. Hieronder vallen ook databanken en de
gegevens die in die databanken aanwezig zijn. Wat dit laatste betreft
moet echter genuanceerd worden dat de toegang tot gegevens in
databanken slechts onder het begrip bestuursdocument valt in de mate
die gegevens zonder bijkomende arbeidsintensieve manipulaties uit de
databank kunnen worden gehaald. Bovendien vereist noch artikel 32 van
de Grondwet noch de wet van 11 april 1994 dat informatie moet worden
verwerkt tot een nieuw document.

De openbaarheid geldt niet absoluut: de openbaarmaking kan worden
geweigerd wanneer het belang ontbreekt dat nodig is om toegang te
krijgen tot documenten van persoonlijke aard en wanneer één of meer
uitzonderingsgronden moeten of kunnen worden ingeroepen en dit
inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd.

Alhoewel de Commissie niet uitsluit dat artikel 6, § 1, 6° van de wet van
11 april 1994 moet worden ingeroepen, dan kan dit slechts onder de
voorwaarden in dit artikel bepaald en voor zover in concreto een
motivering wordt aangevoerd. Artikel 6, § 1, 6° van de wet van 11 april
1994 bepaalt dat een administratieve overheid de vraag om toegang van
een bestuursdocument moet afwijzen wanneer zij heeft vastgesteld dat
het belang van de openbaarheid niet opweegt tegen de bescherming van
“een federaal economisch of financieel belang, de punt of het openbaar
krediet”. In de adviespraktijk van de Commissie en uit de rechtspraak
van de Raad van State blijkt dat hieronder ook het fiscaal belang moet
worden begrepen. De Commissie stelt vast dat de FOD Financiën in elk
geval niet op een concrete wijze argumenteert waarom zij de
openbaarmaking moet weigeren. Bovendien laat ze na een
                                                                        4

belangenafweging door te voeren tussen enerzijds het belang dat gediend
is met de openbaarmaking enerzijds en het beschermde belang
anderzijds. Het komt toe aan de FOD Financiën deze oefening te maken.

Verder wenst de Commissie erop te wijzen dat de wens van de aanvrager
over de wijze van uitoefening van het recht van toegang in principe moet
worden gerespecteerd. Wat het verkrijgen van een afschrift betreft is dit
beperkt tot de formaten waarin het bestuursdocument bij de federale
administratieve overheid voorhanden is. Wat digitale formaten betreft,
dient ook de wens van de aanvrager te worden gerespecteerd om het
gevraagde bestuursdocument in een ander formaat te ontvangen voor
zover de administratie over de nodige conversiesoftware beschikt en die
omzetting geen aanzienlijke tijdsbesteding met zich meebrengt.

Ten slotte wenst de Commissie nog te wijzen op het principe van de
gedeeltelijke openbaarmaking, op grond waarvan slechts informatie aan
de openbaarmaking kan worden onttrokken die onder een
uitzonderingsgrond valt en alle andere informatie openbaar moet
worden gemaakt.

Brussel, 24 november 2014.




   F. SCHRAM                                             M. BAGUET
   secretaris                                            voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2014-91/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1