Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2012-96:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 96

Met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot dossiers aangelegd naar aanleiding van klachten

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

     Afdeling openbaarheid van bestuur




                  12 november 2012




                ADVIES 2012-96

  met betrekking tot de weigering om toegang te
verlenen tot dossiers aangelegd naar aanleiding van
                      klachten
                    (CTB/2012/90)
                                                                  2

   1. Een overzicht

Bij mail van 25 september 2012 vroeg de heer X aan de FOD Economie,
K.M.O., Middenstand en Energie om inzage en afschrift van en uitleg
over volgende dossiers:
E7.WEB/2012/002766 (Corelio)
E7.WEB/2012/002236 (Mediafin)
E7.FO/2012/003426 (Keytrade)
E7.WEB/2012/002325 (Telenet)
FO/2012/002734/T
E7.WEB/2011/002932 (BMF BVBA)
E7.WEB/2011/1951 (ICS)
E7/FO/2010/003904 (Edupartner)
E7.FO/10/MDC/4006 (Kinnarps)
E7/FO/2010/00701 (Pabo)
E7.FO/2010/006014 (Macro)
E7/FO/2010/002715 (Lidl)
E7.FO./LM/2010/004532 (Test-Aankoop)
E7.FO./LM/2010/004351 (KBC)
E7FO/2007/14868 (Keytrade)
E7.FO/2009/000370 (Vandenborre)
E7/FO/2009/7133 (Kruidvat)
E7/FO/2009/9829 (BCC Corporate)
OPEC
Telenet
E7/FO/2010/000701 (Pabo)
E7.FO/2010/000831 (Paypal/Ebay)
E7.Bemed/TG/2010/000709FO (Fotografen)
Klacht uit 2007 (Mobistar)
E7.FO/LM/2010/000792 (Telenet)
Ebay
E7.Bemed/TG/2010/001679 (Western Digital)
E7.Bemed/TG/2010/001681FO (Dell)
E7.FO/2010/001653 (Keytrade)
E7.FO/2010/000701 (Pabo)
E7.FO/10/2827 (Humo)
E7.FO/2010/002715 (Lidl)
E7.FO/2010/003904 (Edupartner)
E7.FO/2010/003884 (Randstad)
E7.FO/2010/004002 (Minco)
                                                                         3

E7.FO/2010/003993 (Telenet)
E7/WEB/FO/2010/004006 (Kinnarps)
E7/FO/LM/2010/004532 (Test Aankoop)
E7/FO/LM/2010004351 (KBC)
Pabo

Bovendien vraagt hij een overzicht van alle documenten die deel
uitmaken van elk dossier

Bij aangetekende brief van 24 oktober 2012 weigert de heer Marc Van
Hende, directeur-generaal van de FOD Economie, K.M.O, Middenstand
en Energie het verzoek. In de eerste plaats wijst hij erop dat een
overzicht van de documenten niet bestaat. Er kan dan ook niet op grond
van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
worden geëist dat een dergelijke lijst zou worden opgemaakt. Hij wijst
verder de aanvraag af op grond van artikel 6, §§ 3 en 4 van de wet van 11
april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur, omdat het verzoek
“kennelijk onredelijk is, kennelijk de desorganisatie of verstoring van de
werking van de dienst beoogt, kennelijk te algemeen en dus te vaag
geformuleerd is, vexatoir is en een misbruik van recht uitmaakt. Verder
zou het ingaan op het verzoek omwille van de complexiteit ervan en de
benodigde tijdspanne tot een buitensporige belasting van de dienst
aanleiding geven die niet opweegt tegen een eventueel redelijk belang
dat de aanvrager niet aantoont”.

Omdat hij het niet eens is met dit standpunt, dient de heer X bij mail van
26 oktober 2012 een verzoek tot heroverweging in bij de FOD Economie,
K.M.O., Middenstand en Energie. Tegelijkertijd dient hij ook een
verzoek om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur,
hierna Commissie genoemd.

Omdat zowel kopies van het oorspronkelijke verzoek als van de
beslissing van de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie
ontbreken, verzoekt het secretariaat van de Commissie bij mail van 26
oktober 2012 om de ontbrekende stukken te bezorgen. De Commissie
ontvangt de ontbrekende stukken bij mail van 29 oktober 2012.
                                                                        4

   2. De ontvankelijkheid van de aanvraag

De Commissie is van mening dat het verzoek om advies ontvankelijk is.
De aanvrager heeft immers tegelijkertijd zijn verzoek tot heroverweging
bij de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie en zijn verzoek
om advies bij de Commissie ingediend.

   3. De gegrondheid van de aanvraag

De Commissie treedt de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en
Energie bij wanneer ze stelt dat ze op grond van de wet van 11 april 1994
niet kan worden verplicht een lijst aan te maken van alle documenten
die in de respectieve dossiers aanwezig zijn. Het recht van toegang op
grond van de wet van 11 april 1994 geldt slechts ten aanzien van
bestaande bestuursdocumenten. Een dergelijke lijst bestaat niet op dit
ogenblik, zodat de wet van 11 april 1994 niet kan worden ingeroepen
wat dat aspect van de aanvraag betreft.

De Commissie wenst er op te wijzen dat het recht van toegang tot
bestuursdocumenten zoals gegarandeerd door artikel 32 van de
Grondwet en de wet van 11 april 1994 niet vereist dat de aanvrager een
belang aantoont, tenzij voor documenten van persoonlijke aard. Een
document van persoonlijke aard wordt door door artikel 1, tweede lid, 3°
van de wet van 11 april 1994 gedefinieerd als een “bestuursdocument dat
een beoordeling of een waardeoordeel bevat van een met naam genoemd
of gemakkelijk identificeerbaar natuurlijk persoon of de beschrijving van
een gedrag waarvan het ruchtbaar maken aan die persoon kennelijk
nadeel kan berokkenen.” Een belang moet niet worden aangetoond
wanneer gedragsbeschrijvingen en waardeoordelen betrekking hebben
op rechtspersonen. In elk geval roept de FOD Economie, K.M.O.,
Middenstand en Energie niet in dat dergelijke informatie voorhanden
zou zijn in de opgevraagde documenten.

De FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie roept artikel 6, § 3,
3° en 4° van de wet van 11 april 1994 in om de toegang tot de bestaande
documenten te weigeren. De Commissie wenst er echter op te wijzen dat
de beide uitzonderingsgronden niet samen kunnen worden ingeroepen.
Ofwel is de aanvraag voldoende duidelijk en kan op grond hiervan
worden geoordeeld dat een verzoek kennelijk onredelijk is, ofwel
begrijpt men niet precies wat wordt gevraagd, zodat men niet kan ingaan
                                                                          5

op de aanvraag. Slechts in dit laatste geval is de vraag kennelijk te vaag.
Dit sluit dan uit dat men zou kunnen oordelen dat de aanvraag kennelijk
onredelijk is. Uit de argumentatie die de FOD Economie, K.M.O.,
Middenstand en Energie aanhaalt, blijkt dat zij enkel elementen
aanbrengt die het inroepen van de kennelijke onredelijkheid van de
aanvraag, ondersteunen.

De Commissie sluit niet uit dat de kennelijke onredelijkheid in casu kan
worden ingeroepen doch op voorwaarde dat de FOD Economie, K.M.O.,
Middenstand en Energie meer in concreto kan motiveren dat de last die
gepaard gaat met het voldoen aan deze aanvraag de normale werking van
deze FOD op ernstige wijze aantast. Onder meer door het aantonen van
de tijd die nodig is om aan het verzoek te voldoen, het aantal te
verwerken pagina’s, … kan dit worden gemotiveerd.

Los van de vraag of misbruik van recht, alhoewel niet als uitzondering is
opgenomen in de wet van 11 april 1994, zou kunnen worden ingeroepen
om de openbaarmaking te weigeren, dient te worden opgemerkt dat
misbruik van recht in elk geval niet zomaar kan worden ingeroepen. In
beginsel houdt de uitoefening van het recht van toegang geen misbruik
in. Misbruik van recht mag dan ook niet voorondersteld worden, louter
omdat een burger toegang vraagt tot een aantal dossiers en dat hij in het
verleden heel wat klachten heeft ingediend. Het is slechts wanneer
concrete aanduidingen voorhanden zijn dat de aanvrager zich tot doel
stelt de werking van een overheidsdienst te destabiliseren, dat misbruik
van recht kan worden ingeroepen. Volgens de Commissie kunnen alvast
de hoeveelheid aan klachten die over een ruime tijdspanne bij de FOD
Economie, K.M.O., Middenstand en Energie zijn ingediend, niet worden
aangehaald om tot de kennelijke onredelijkheid of misbruik van recht te
besluiten. Er is immers slechts één vraag om toegang geweest die op de
gevraagde bestuursdocumenten betrekking heeft.

Brussel, 12 november 2012.




   F. SCHRAM                                                 J. BAERT
   secretaris                                               voorzitter

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2012-96/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1