Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2012-80:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 80

Met betrekking tot de toegang tot documenten in het bezit van de fiscale administratie over een vzw

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                  10 september 2012




                 ADVIES 2012-80

met betrekking tot de toegang tot documenten in het
  bezit van de fiscale administratie over een vzw
                    (CTB/2012/74)
                                                                        2

   1. Een overzicht

Bij mail van 10 juni 2012 verzoekt de heer X aan de FOD Financiën om
inzage, afschrift en inventaris te krijgen van stukken van de vzw
Katholieke Hogeschool Limburg met betrekking tot zijn persoon
inbegrepen overeenstemming tussen fiches 281.10 en opgaves 325/10 en
rekening 62 in de gevoegde jaarrekeningen alsook sociale balans.

Bij brief van 4 juli 2012 weigert Controle Hasselt 2 van de FOD
Financiën de toegang tot de gevraagde stukken op grond van artikel 337
WIB 92.

Bij mail van 5 september 2012 dient de heer X tegen die beslissing bij de
FOD Financiën een verzoek tot heroverweging in. Die zelfde dag vraagt
hij ook bij mail aan de Commissie voor de toegang tot en het hegebruik
van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna
Commissie genoemd, om een advies.

   2. De ontvankelijkheid van de aanvraag

De Commissie stelt vast dat de aanvrager heeft voldaan aan de wettelijke
vereiste van de gelijktijdigheid van het indienen van het verzoek tot
heroverweging aan de FOD Financiën en het verzoek om advies aan de
Commissie.

Zelfs al zouden bepaalde documenten als documenten van persoonlijke
aard worden beschouwd, toch mag ervan worden uitgegaan dat de
aanvrager het vereiste belang vertoont, omdat hij wat dat betreft enkel
documenten opvraagt die op zijn eigen persoon betrekking hebben. De
overige documenten echter kunnen als dusdanig niet worden
gekwalificeerd. Voor die documenten is echter ook geen belang vereist.

   3. De gegrondheid van de aanvraag

De Commissie wenst er wel op te wijzen dat het verzoek om advies
slechts ontvankelijk is voor zover de gevraagde bestuursdocumenten
bestaan. De wet van 11 april 1994 laat toe om het recht van toegang uit
te oefenen via het uitoefenen van een inzagerecht, van een recht op
uitleg en door een afschrift van een bestuursdocument te verkrijgen. Het
bevat geen recht om een inventaris van bestuursdocumenten te
                                                                       3

verkrijgen. Een inventaris kan dan ook maar worden gevraagd voor
zover een dergelijke inventaris bestaat.

De Commissie wenst erop te wijzen dat het fiscaal geheim zoals
aanwezig in artikel 337 WIB 92 niet voor alle informatie te allen tijde
kan worden ingeroepen. De Commissie heeft in het verleden duidelijk
gesteld dat het doel van de wetgever met deze bepaling was om
informatie over een belastingsplichtige tegenover derden geheim te
houden. De Commissie heeft ook in heel wat adviezen duidelijk gemaakt,
dat de toegang tot informatie die op een andere belastingplichtige
betrekking heeft dan de aanvrager, maar die wel op een rechtstreekse
wijze invloed heeft op de belastingstoestand van de betrokkene, niet op
grond van het fiscaal geheim kan worden geweigerd. De Commissie is
dan ook van oordeel dat de fiscale administratie niet afdoende motiveert
waarom zij de openbaarmaking weigert. Artikel 337 WIB 92 kan immers
slechts worden ingeroepen samen met artikel 6, § 2, 2° van de wet van 11
april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur op grond waarvan
een administratieve overheid de openbaarheid moet weigeren wanneer
zij heeft vastgesteld dat de openbaarmaking afbreuk doet aan een door de
wet bepaalde geheimhoudingsbepaling. Het inroepen van een
uitzonderingsgrond vergt dan ook dat steeds een motivering in concreto
plaatsvindt.     Het     verwijzen   naar    een    artikel   dat    een
geheimhoudingsbepaling bevat is dan ook niet voldoende als motivering
voor een weigering tot openbaarmaking van een bestuursdocument.
Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 gaan immers uit
van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. Artikel
337 WIB kan wel in combinatie met artikel 6, § 2, 2° van de wet van 11
april 1994 worden ingeroepen om de openbaarmaking te weigeren van
documenten die op een belastingplichtige betrekking hebben, maar die
helemaal geen betrekking hebben op de belastingstoestand van de
aanvrager.


Brussel, 10 september 2012.




   F. SCHRAM                                              J. LUST
   secretaris                               plaatsvervangend voorzitter

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2012-80/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1