Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2012-71:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 71

Met betrekking tot de toegang tot documenten die de een bedrijf vroeger bij de overheid heeft ingediend

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                   10 september 2012




                 ADVIES 2012-71

met betrekking tot de toegang tot documenten die de
 een bedrijf vroeger bij de overheid heeft ingediend
                    (CTB/2012/65)
                                                                        2

   1. Een overzicht

Bij brief van 13 december 2011 dient de heer Dirk Van Heuven, namens
de curatoren van de nv Dion-Vandewiele een verzoek in bij de
Technische Commissie van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de
Voedselketen en Leefmilieu om inzage en een kopie te ontvangen van
het dossier zoals het destijds werd ingediend door de nv Dion-
Vandewiele en van de adviezen die hierover zijn genomen door de
Technische Commissie.

Bij brief van 21 december 2011 verzoekt de FOD Volksgezondheid,
Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu dat de aanvrager zou
preciseren om welk dossier het gaat, aangezien in het kader van de
dioxinecrisis door de NV Dion-Vandewiele 2 procedures werden
ingeleid.

Bij brief van 28 december 2011 preciseert de aanvrager dat het dossier
betrekking heeft op de dagvaarding van 21 juni 2005 in de Rechtbank
van Eerste Aanleg te Brussel.

Bij mail van 17 januari 2012 herhaalt de aanvrager zijn vraag om toegang.

Bij aangetekende brief van 10 augustus 2012 verzoeken de heren Karel-
Jan Vandormael en Dirk Van Heuven, namens de curatoren van de nv
Dion-Vandewiele, de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik
van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna
Commissie genoemd, om een advies. Tegelijkertijd vragen zij bij
aangetekende brief van dezelfde datum aan de FOD Volksgezondheid,
Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu om hun verzoek te
heroverwegen.

   2. De ontvankelijkheid van de aanvraag

De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is,
omdat de aanvrager voldaan heeft aan de wettelijke vereiste van de
gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging en het verzoek om
advies. De Commissie stelt immers vast dat de oorspronkelijke aanvraag
werd ingediend op 13 december 2011. Omdat onduidelijk was op welke
documenten de aanvraag betrekking had, heeft de FOD
Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu om
                                                                       3

verduidelijking gevraagd. Bij brief van 28 december 2011 heeft de
aanvrager zijn verzoek verduidelijkt. Er mag dan ook aangenomen
worden dat de termijn van dertig dagen waarbinnen de administratieve
overheid haar beslissing ter kennis moest brengen pas vanaf begint te
lopen vanaf het moment dat zij die precisering heeft ontvangen. De brief
van 17 januari 2012 valt binnen de termijn waarover de FOD
Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
beschikte om haar beslissing ter kennis te brengen, zodat deze kan
worden beschouwd als een loutere herhaling van het verzoek.

De Commissie wenst er echter op te wijzen dat haar advies slechts
betrekking heeft op de toegang tot bestuursdocumenten voor zover de
informatie daarin geen betrekking heeft op milieu-informatie in de zin
van de wet van 5 augustus 2006 betreffende de toegang van het publiek
tot milieu-informatie. Voor de toegang tot milieu-informatie is deze
laatste wet van toepassing en de daarin aanwezige administratieve
beroepsprocedure.

   3. De gegrondheid van de aanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van
alle bestuursdocumenten. De openbaarmaking van bestuursdocumenten
kan slechts worden geweigerd voor zover één of meer
uitzonderingsgronden uit artikel 6 van de wet van 11 april 1994 kunnen
worden ingeroepen en het inroepen ervan in concreto en op pertinente
wijze wordt gemotiveerd. Is dit niet mogelijk, dan moeten de gevraagde
bestuursdocumenten openbaar worden gemaakt.

Zelfs wanneer uitzonderingsgronden zouden kunnen worden
ingeroepen, dan nog kan slechts informatie aan de openbaarmaking
worden onttrokken die onder een uitzonderingsgrond valt. Alle andere
informatie in een bestuursdocument moet openbaar worden gemaakt.


Brussel, 10 september 2012.



   F. SCHRAM                                              J. LUST
   secretaris                               plaatsvervangend voorzitter

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2012-71/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1