Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2012-5:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 5

Met betrekking tot de weigering tot openbaarmaking van documenten die informatie bevatten voor het opstellen van de petroleumbalans

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                   9 januari 2012




                 ADVIES 2012-5

met betrekking tot de weigering tot openbaarmaking
 van documenten die informatie bevatten voor het
         opstellen van de petroleumbalans
                    (CTB/2012/2)
                                                                       2

   1. Een overzicht

Bij brief van 2 november 2011 vraagt de heer X, namens Greenpeace
België aan de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie om een
kopie van de bestuursdocumenten die een overzicht verschaffen van de
invoer, uitvoer, opslag, transformatie, vervoer, distributie, aankoop,
verkoop en levering van minerale oliën, alsook van hun
intracommunautaire bewegingen voor de maand september 2011. Het
gaat meer bepaald om volgende elementen verwoord in artikel 3 van het
koninklijk besluit van 11 maart 2003 houdende de organisatie van de
inzameling van de gegevens betreffende het opstellen van de
petroleumbalans:
1° de voorraad bij de aanvang en het einde van de maand;
2° de productie van aardolieproducten;
3° de overdracht tussen producten;
4° de levering aan de internationale bunkering;
5° de in- en uitvoer per land van oorsprong en per land van bestemming;
6° de leveringen aan het eindverbruik;
7° de specificatie van deze leveringen aan het verbruik per economische
verbruikssector;
8° het overzicht van de kwaliteiten van minerale oliën op de Belgische
markt en hun onderste verbrandingswaarde en hun koolstofgehalte.

Omdat de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie niet reageert
op de aanvraag, dient de heer X bij brief van 2 januari 2012 een verzoek
tot heroverweging in. Tegelijkertijd dient hij ook een verzoek om advies
in bij de Commissie voor de toegang tot en hergebruik van
bestuursdocumenten, hierna Commissie genoemd.

   2. De ontvankelijkheid van de aanvraag

De Commissie is van mening dat de aanvrager voldaan heeft aan de
wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot
heroverweging aan de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie
en het verzoek om advies aan de Commissie.

De Commissie stelt echter vast dat niet uit te sluiten valt dat de
gevraagde informatie onder het begrip “milieu-informatie” valt. Artikel
3, 4° van de wet van 5 augustus 2006 betreffende de toegang van het
publiek tot milieu-informatie omschrijft immers milieu-informatie als
                                                                        3

“elke informatie, ongeacht de drager en in welke materiële vorm ook,
waarover een milieu-instantie beschikt, betreffende:
    a) de toestand van elementen van het milieu, zoals de atmosfeer, de
       lucht, de bodem, het land, het water, het landschap, de
       natuurgebieden, met inbegrip van vochtige biotopen, kust- en
       zeegebieden, de biologische diversiteit en haar componenten met
       inbegrip van de genetisch gemodificeerde organismen en de
       interactie tussen deze elementen;
    b) de toestand van de gezondheid en de veiligheid van de mens met
       inbegrip van de verontreiniging van de voedselketen, de
       levensomstandigheden van personen, voorzover zij worden of
       kunnen worden aangetast door de onder a) bedoelde elementen
       van het milieu of, via deze elementen, door een van de factoren
       zoals bedoeld onder d) of door de maatregelen en activiteiten
       zoals bedoeld onder e);
    c) de toestand van waardevolle cultuurgebieden en bouwwerken,
       voorzover zij worden of kunnen worden aangetast door de onder
       a) bedoelde elementen van het milieu of, via deze elementen,
       door een van de factoren zoals bedoeld onder d) of door de
       maatregelen en activiteiten zoals bedoeld onder e);
    d) factoren, zoals stoffen, energie, geluid, straling of afval, met
       inbegrip van radioactief afval, emissies, lozingen en ander
       vrijkomen in het milieu van stoffen die de toestand van
       elementen van het milieu zoals bedoeld onder a) of de toestand
       van de gezondheid en de veiligheid van de mens zoals bedoeld
       onder b) aantasten of waarschijnlijk aantasten;
    e) maatregelen en activiteiten die uitwerking hebben of kunnen
       hebben op het onder a), b), c) of d) bedoelde elementen;
    f) maatregelen en activiteiten die tot doel hebben de toestand van
       elementen van het milieu zoals bedoeld onder a), de toestand van
       de gezondheid en de veiligheid van de mens zoals bedoeld onder
       b) of de waardevolle cultuurgebieden en bouwwerken zoals
       bedoeld onder c) in stand te houden, te beschermen, te herstellen,
       te ontwikkelen, en druk erop te voorkomen, in te perken of te
       compenseren;
    g) kosten-baten-      en    andere     economische     analyses    en
       veronderstellingen die worden gebruikt in het kader van de onder
       e) en f) bedoelde maatregelen en activiteiten;
    h) verslagen over de toepassing van de milieuwetgeving.
                                                                      4

Voor zover de gevraagde informatie betrekking heeft op milieu-
informatie is niet de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid
van bestuur, maar de wet van 5 augustus 2006 van toepassing.

   3. De gegrondheid van de aanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 gaan uit van de
principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. Opdat het
grondwettelijk recht van toepassing zou zijn is wel vereist dat de
gevraagde documenten bestaan. Voor zover de FOD Economie, K.M.O.,
Middenstand en Energie in het bezit is van de gevraagde documenten is
ze ertoe gehouden deze openbaar te maken. Ze kan enkel de
openbaarmaking      weigeren      wanneer     ze    één     of   meer
uitzonderingsgronden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 moet of
kan inroepen en het inroepen ervan in concreto en op pertinente wijze
motiveert.

Voor zover uitzonderingen moeten of kunnen worden ingeroepen, geldt
de verplichting tot de openbaarmaking voor alle informatie in een
bestuursdocument die niet onder een uitzonderingsgrond valt.


Brussel, 9 januari 2012.




   F. SCHRAM                                              J. BAERT
   secretaris                                            voorzitter

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2012-5/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1