Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2012-12:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 12

Met betrekking tot een negatief advies van de Commissie van advies voor de niet-verspreiding van kernwapens

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

     Afdeling openbaarheid van bestuur




                   13 februari 2012




                ADVIES 2012-12

  met betrekking tot een negatief advies van de
Commissie van advies voor de niet-verspreiding van
                  kernwapens
                    (CTB/2012/9)
                                                                     2

   1. Een overzicht

Bij brief van 15 december 2011 vraagt de heer X, namens Engineered
Pressure Systems International N.V. (EPSI), aan de FOD Economie,
K.M.O., Middenstand en Energie, Algemene Directie Energie, naar de
motivatie van de weigering van een uitvoermachtiging door de Minister
van Energie en mededeling van het negatief verslag van de Commissie
van advies voor de niet-verspreiding van kernwapens (CANVEK).

Bij brief van 5 januari 2012 weigert de FOD Economie, K.M.O.,
Middenstand en Energie de toegang tot het negatief advies om volgende
reden: “Het negatieve advies is onlosmakelijk gekoppeld aan informatie
die geclassificeerd is volgens de wet van 11 december 1998 betreffende
de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en
veiligheidsadviezen. Het advies kan niet worden opgesplitst in een
openbaar gedeelte en in een geheim of vertrouwelijk geclassificeerd
gedeelte. Artikel 11 van de wet van 11 december 1998 bepaalt de
strafmaatregelen bij niet-geëigend gebruik van de geclassificeerde
informatie.”

Bij brief van 19 januari 2012 verzoekt de heer X namens EPSI de
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna
Commissie genoemd, om een advies. Bij brief van dezelfde dag verzoekt
hij de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie om zijn
beslissing te heroverwegen.

   2. De ontvankelijkheid van de aanvraag

De Commissie is van mening dat de aanvrager voldaan heeft aan de
wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot
heroverweging aan de FOD Financiën en het verzoek om advies aan de
Commissie.

   3. De gegrondheid van de aanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van
alle bestuursdocumenten. In principe moet de aanvrager geen belang
aantonen, tenzij voor de toegang tot documenten van persoonlijke aard.
                                                                         3

De Commissie stelt vast dat in casu geen toegang wordt gevraagd tot
documenten van persoonlijke aard.

De toegang tot bestuursdocumenten kan enkel worden geweigerd voor
zover één of meer uitzonderingsgronden in artikel 6 van de wet van 11
april 1994 moeten of kunnen worden ingeroepen en dit behoorlijk en in
concreto kan worden gemotiveerd. De Commissie stelt vast dat de FOD
Economie, K.M.O., Middenstand en Energie inroept dat bepaalde
informatie in het advies onlosmakelijk gekoppeld is aan informatie die
geclassificeerd is volgens de wet van 11 december 1998 betreffende de
classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en
veiligheidsadviezen.

De Commissie wenst op te merken dat artikel 6, § 2, 2° van de wet van 11
april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur inhoudt dat een
administratieve overheid de aanvraag om toegang moet afwijzen als de
openbaarmaking afbreuk doet aan een bij wet ingestelde
geheimhoudingsbepaling. Een wettelijke geheimhoudingsbepaling is
vervat in artikel 26, § 1, van de wet van 11 december 1998 betreffende de
classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en
veiligheidsadviezen. Dit artikel stelt immers dat de wet van 11 april 1994
betreffende de openbaarheid van bestuur niet van toepassing is op
informatie, documenten of gegevens, materieel, materialen of stoffen, in
welke vorm ook, die met toepassing van de bepalingen van deze wet
geclassificeerd zijn. De Raad van State heeft echter in zijn arrest nr.
132.072 van 7 juni 2004 geoordeeld dat deze bepaling enkel geldt ten
aanzien van informatie of documenten die zijn geclassificeerd, maar dat
de reikwijdte van die bepaling niet kan worden uitgebreid tot informatie
in een document dat niet is geclassificeerd. Bovendien vereist artikel 32
van de Grondwet en artikel 6, § 2, 2° van de wet van 11 april 1994
volgens datzelfde arrest dat de administratieve overheid in concreto
aannemelijk moet maken dat de informatie of documenten waaromtrent
inzage of uitleg wordt gevraagd, met toepassing van de wet van 11
december 1998 effectief werden geclassificeerd. Ook al wordt terecht
aangevoerd dat de wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke
motivering van bestuurshandelingen in artikel 4, 1° een uitzondering
bevat op de formele motiveringsplicht wanneer de motivering voor
gevolg zou hebben dat ze de uitwendige veiligheid van de Staat in het
gedrang kan brengen, toch moet uit de motivering wel blijken dat deze
uitzonderingsgrond op de formele motiveringsplicht van toepassing is.
                                                                       4



Bovendien kan de motivering met betrekking tot het niet openbaar
maken van het advies enkel betrekking hebben op geclassificeerde
documenten en alle daarin vervatte informatie, doch niet op andere
gegevens die in het advies werden opgenomen. De wet van 11 april 1994
is van toepassing op de informatie die niet is geclassificeerd. Deze wet
houdt onder meer ook in dat toegang moet worden verleend tot de
informatie die niet door een uitzonderingsgrond aan de openbaarmaking
moet of kan worden onttrokken. Op die verplichting bevat de wet van 11
april 1994 geen uitzonderingen. Voor zover de FOD Economie, K.M.O.,
Middenstand en Energie dan ook geen andere uitzonderingsgronden
moet of kan inroepen en dit in concreto en op pertinente wijze
motiveren, is ze ertoe gehouden deze informatie uit het advies openbaar
te maken.




Brussel, 13 februari 2012.



   F. SCHRAM                                              J. BAERT
   secretaris                                            voorzitter

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2012-12/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1