Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2009-90:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 90

Over de weigering om toegang te geven tot documenten uit een selectiedossier

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

    Afdeling openbaarheid van bestuur




                14 december 2009




               ADVIES 2009-90

   over de weigering om toegang te geven tot
      documenten uit een selectiedossier

                  (CTB/2009/93)
                                                                        2

   1. Een overzicht
          overzicht

Bij brief van 29 september 2009 vroeg dhr. X aan Selor om inzage in zijn
dossier dat betrekking heeft op ANG 09010 Selectie van sociaal
inspecteur voor regio Brussel, Limburg en Oost-Vlaanderen voor het
RIZIV. Hij kon zijn recht van toegang op 4 november 2009 slechts
gedeeltelijk uitoefenen en heeft geen toegang gekregen tot de casus
(gevalstudie), de vragen, de typeantwoorden en de correctieroosters van
de proef van 8 september 2009.

Dhr. X diende op 22 november 2009 een verzoek tot heroverweging in
bij Selor en richtte diezelfde dag een verzoek om advies aan de
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur.

Het secretariaat van de Commissie ontving de adviesaanvraag per fax op
22 november 2009 en per brief op 25 november 2009.


   2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie stelt vast dat het verzoek tot heroverweging en het
verzoek om advies gelijktijdig werden ingediend, zodat aan de wettelijke
vereiste van de gelijktijdigheid is voldaan. Voor zover sommige van de
gevraagde bestuursdocumenten als documenten van persoonlijke aard
moeten worden gekwalificeerd, heeft de aanvrager onmiskenbaar het
vereiste belang. De adviesaanvraag is bijgevolg ontvankelijk.


   3. De gegrondheid
         gegrondheid van de adviesaanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van
alle bestuursdocumenten. Het begrip bestuursdocument heeft betrekking
op “alle informatie, in welke vorm ook, waarover een administratieve
overheid beschikt”.

Voor zover de gevraagde bestuursdocumenten bestaan en Selor geen
uitzonderingsgronden kan inroepen die zich in artikel 6, §§ 1, 2 en 3 van
de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
                                                                    3

bevinden en deze op pertinente wijze en in concreto motiveert, is zij
ertoe gehouden toegang te verlenen tot de gevraagde
bestuursdocumenten.




Brussel, 14 december 2009.



   F. SCHRAM                                            J. BAERT
   secretaris                                          voorzitter

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2009-90/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1