Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2009-77:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 77

Over de weigering om toegang te geven tot een tuchtrapport, het verslag van de tuchtraad en het document dat de strafsanctie bevat

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

    Afdeling openbaarheid van bestuur




                  19 oktober 2009




               ADVIES 2009-77

 over de weigering om toegang te geven tot een
tuchtrapport, het verslag van de tuchtraad en het
       document dat de strafsanctie bevat

                   (CTB/2009/82)
                                                                         2

   1. Een overzicht

Bij brief van 28 augustus 2009 vroeg dhr. X aan de gevangenisdirecteur
van het Penitentiair Complex Brugge om kopie van en uitleg over een
tuchtrapport, het verslag van de tuchtraad en het document dat de
tuchtsanctie bevat.

Omdat aan zijn verzoek om toegang geen gevolg werd gegeven binnen
de door de wet vastgestelde termijn, diende hij bij brief van 1 oktober
2009 een verzoek om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en
het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van
bestuur, hierna de Commissie genoemd. Diezelfde dag werd ook een
verzoek tot heroverweging gericht aan de gevangenisdirectie van het
Penitentiair Complex Brugge.

Het verzoek om advies bereikte het secretariaat van de Commissie op 7
oktober 2009.


   2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie stelt vast dat aan de wettelijke vereiste van de
gelijktijdigheid waaraan het verzoek tot heroverweging en het verzoek
om advies moeten voldoen, is voldaan. De gevraagde
bestuursdocumenten moeten worden gekwalificeerd als documenten van
persoonlijke aard. Een document van persoonlijke aard is immers “een
bestuursdocument dat een beoordeling of een waardeoordeel bevat van
een met naam genoemd of gemakkelijk identificeerbaar natuurlijk
persoon of de beschrijving van een gedrag waarvan het ruchtbaar maken
aan die persoon kennelijk nadeel kan berokkenen” (art. 1, tweede lid, 3°
van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur).
Voor zover de informatie betrekking heeft op de aanvrager oordeelt de
Commissie dat hij het nodige belang heeft om de toegang tot het
gevraagde bestuursdocument te krijgen. Voor zover echter er in de
gevraagde bestuursdocumenten nog informatie zou zijn opgenomen die
betrekking heeft op derden, dient hij het vereiste belang aan te tonen. De
Commissie meent dat de aanvrager het vereiste belang heeft om ook
toegang te krijgen tot informatie over derden in de gevraagde
documenten voor zover die in relatie staat tot zijn persoon.
                                                                     3

   3. De gegrondheid van de adviesaanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van
alle bestuursdocumenten. Slechts wanneer de directie van de gevangenis
één of meer uitzonderingsgronden inroept die hun grondslag vinden in
de wet van 11 april 1994 en dit in concreto en op pertinente wijze kan
motiveren, moet of kan zij de openbaarmaking weigeren. Bovendien kan
slechts die informatie in een bestuursdocument aan de openbaarmaking
worden onttrokken, die onder een uitzonderingsgrond valt. Alle andere
informatie moet openbaar worden gemaakt.


Brussel, 19 oktober 2009.




   F. SCHRAM                                             J. BAERT
   secretaris                                           voorzitter

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2009-77/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1