Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2009-72:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 72

Over de weigering om toegang te geven tot tuchtrapporten

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

    Afdeling openbaarheid van bestuur




                 19 oktober 2009




               ADVIES 2009-72

   over de weigering om toegang te geven tot
                tuchtrapporten

                  (CTB/2009/77)
                                                                         2

   1. Een overzicht

Bij brief van 1 juli 2009 vroeg dhr. X aan de gevangenisdirecteur van PI
Leuven Centraal om kopie van en uitleg over de drie tuchtrapporten die
bij de aankomst van X in de gevangenis van Leuven Centraal werden
opgesteld op 12 september 2008.

Omdat aan zijn verzoek om toegang geen gevolg werd gegeven binnen
de door de wet vastgestelde termijn, diende hij bij brief van 17 september
2009 een verzoek om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en
het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van
bestuur, hierna de Commissie genoemd. Diezelfde dag werd ook een
verzoek tot heroverweging gericht aan de gevangenisdirectie van Leuven
Centraal.

Het verzoek om advies bereikte het secretariaat van de Commissie op 21
september 2009.

   2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie stelt vast dat aan de wettelijke vereiste van de
gelijktijdigheid waaraan het verzoek tot heroverweging en het verzoek
om advies moeten voldoen, is voldaan. Het gevraagde bestuursdocument
moet worden gekwalificeerd als een document van persoonlijke aard
omdat het moet worden gekwalificeerd als “een bestuursdocument dat
een beoordeling of een waardeoordeel bevat van een met naam genoemd
of gemakkelijk identificeerbaar natuurlijk persoon of de beschrijving van
een gedrag waarvan het ruchtbaar maken aan die persoon kennelijk
nadeel kan berokkenen” (art. 1, tweede lid, 3° van de wet van 11 april
1994 betreffende de openbaarheid van bestuur). Voor zover de
informatie betrekking heeft op de aanvrager oordeelt de Commissie dat
hij het nodige belang heeft om de toegang tot het gevraagde
bestuursdocument te krijgen. Voor zover echter er in het gevraagde
bestuursdocument nog informatie zou zijn opgenomen die betrekking
heeft op derden, dient hij het vereiste belang aan te tonen. De Commissie
meent dat de aanvrager het vereiste belang heeft om ook toegang te
krijgen tot informatie over derden in deze tuchtverslagen voor zover
deze in relatie staat tot zijn persoon.
                                                                     3

   3. De gegrondheid van de adviesaanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van
alle bestuursdocumenten. Slechts wanneer de directie van de gevangenis
één of meer uitzonderingsgronden inroept die hun grondslag vinden in
de wet van 11 april 1994 en dit in concreto en op pertinente wijze kan
motiveren, moet of kan zij de openbaarmaking weigeren. Bovendien kan
slechts die informatie in een bestuursdocument aan de openbaarmaking
worden onttrokken, die onder een uitzonderingsgrond valt. Alle andere
informatie moet openbaar worden gemaakt.


Brussel, 19 oktober 2009.




   F. SCHRAM                                             J. BAERT
   secretaris                                           voorzitter

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2009-72/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1