Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2009-22:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 22

Over een vraag een afschrift te ontvangen van een selectiedossier

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

    Afdeling openbaarheid van bestuur




                   20 april 2009




                ADVIES 2009-22

over een vraag een afschrift te ontvangen van een
                 selectiedossier

                   (CTB/2009/28)
                                                                          2

   1. Een overzicht

Op 23 februari 2009 vroeg dhr. X per fax om een afschrift van zijn
dossier die door de dienst Selectie en Recrutering van de Federale Politie
wordt bijgehouden. Bij brief van de federale politie van 23 februari 2009
wordt opgemerkt dat de procedure erin bestaat dat de aanvrager eerst en
vooral feedback dient te vragen aan de dienst Selectie en Recrutering en
dat hij geen toegang krijgt tot het dossier. In een faxbericht van 24
februari 2009 meldt de vader van X per fax dat de gestelde voorwaarde
m.b.t. de feedback geen juridische grondslag heeft. Bij fax van 27 februari
vraagt X nogmaals toegang tot zijn dossier. Op deze fax werd niet meer
gereageerd door de Federale Politie. Bij fax van 24 maart 2008 werd door
dhr. Y namens zijn cliënt X een verzoek tot heroverweging per fax
ingediend bij de Federale Politie en werd op dezelfde datum een fax
gericht aan de Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten met
de vraag om een advies op te stellen.

   2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De adviesaanvraag werd tegelijkertijd ingediend met het verzoek tot
heroverweging zodat aan de wettelijke voorwaarde van de
gelijktijdigheid zoals die is gesteld in artikel 8, § 2 van de wet van 11
april 1994 betreffende de openbaarheid, werd voldaan.

   3. De gegrondheid van de adviesaanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van
elk bestuursdocument. Een bestuursdocument is “alle informatie, in
welke vorm ook, waarover een administratieve overheid beschikt”. In
principe moet de aanvrager geen belang aantonen, tenzij de vraag om
toegang betrekking heeft op een document van persoonlijke aard. Een
document van persoonlijke aard is een “bestuursdocument dat een
beoordeling of een waardeoordeel bevat van een met naam genoemd of
gemakkelijk identificeerbaar natuurlijk persoon of de beschrijving van
een gedrag waarvan het ruchtbaar maken aan die persoon kennelijk
nadeel kan berokkenen”. De Commissie is van mening dat een aantal van
de gevraagde documenten in het persoonlijk dossier zeker als
documenten van persoonlijke aard moeten worden gekwalificeerd. Er
kan echter niet aan worden getwijfeld dat de aanvrager het vereiste
                                                                       3

belang heeft om toegang te krijgen tot die documenten voor zover de
daarin aanwezige informatie op hemzelf betrekking heeft.

De Commissie stelt vast dat de Federale Politie op geen enkele wijze een
uitzonderingsgrond zoals aanwezig in de wet van 11 april 1994
betreffende de openbaarheid van bestuur inroept om de openbaarmaking
te weigeren. Zij is er aldus toe gehouden de gevraagde documenten
openbaar te maken.



Brussel, 20 april 2009.




   F. SCHRAM                                              J. BAERT
   secretaris                                            voorzitter

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2009-22/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1