Table des matières

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 88

Met betrekking tot het verkrijgen van inzage en toelichting van de verbetering van de situationele beoordelingstest en verduidelijking en eventueel inzage in documenten die werden opgesteld voor het mondeling gedeelte van een examen

Date: 19/08/2019

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                   19 augustus 2019




                 ADVIES 2019-88

   met betrekking tot het verkrijgen van inzage en
  toelichting van de verbetering van de situationele
   beoordelingstest en verduidelijking en eventueel
inzage in documenten die werden opgesteld voor het
         mondeling gedeelte van een examen

                    (CTB/2019/82)
                                                                         2

   1. Een overzicht

1.1. Bij e-mail van 5 juni 2019 vraagt de heer X aan de FOD Beleid en
Ondersteuning inzage en toelichting van de verbetering van de
situationele beoordelingstest en verduidelijking en eventueel inzage in
documenten die werden opgesteld met betrekking tot het mondeling
gedeelte van het examen BNG18173 Bevordering van klasse B naar
functies van klasse A2.

1.2. Bij e-mail van 5 juni 2019 meldt de FOD Beleid en Ondersteuning dat
de vraag werd doorgestuurd naar de selectieverantwoordelijke.

1.3. Omdat hij geen reactie ontvangt binnen de door de wet van 11 april
1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: wet van 11 april
1994) bepaalde termijn, verzoekt de aanvrager de FOD Beleid en
Ondersteuning om haar impliciete weigeringsbeslissing te heroverwegen
bij brief van 16 juli 2019. Hij verzoekt de Commissie voor de toegang tot
en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van
bestuur, hierna Commissie genaamd, bij brief van dezelfde dag om een
advies.

   2. De ontvankelijkheid van de aanvraag

De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is.
Zoals de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’
(hierna: de wet van 11 april 1994) voorschrijft heeft de aanvrager zijn
verzoek om advies aan de Commissie en het verzoek tot heroverweging
aan de FOD Beleid en Ondersteuning tegelijkertijd ingediend.

  3. De gegrondheid van de aanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen
principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang
tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of
meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die
zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in
concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts
uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden
ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten
worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging
                                                                         3

B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004,
overweging B.3.2).

De Commissie wenst vooraf op te merken dat het recht op uitleg in het
kader van de wet van 11 april 1994 zich beperkt tot het verduidelijken van
wat in het bestuursdocument zelf staat geschreven en er niet toe kan
leiden dat de FOD Beleid en Ondersteuning een verantwoording zou
moeten geven van wat in een bestuursdocument vermeld is. Dit zou
immers inhouden dat een nieuw bestuursdocument tot stand zou moeten
worden gebracht.

Voor zover de FOD Beleid en Ondersteuning geen uitzonderingsgronden
die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april inroept en dit
inroepen behoorlijk in concreto motiveert, is ze ertoe gehouden de
gevraagde bestuursdocumenten openbaar te maken.

En zelfs wanneer uitzonderingsgronden worden ingeroepen, dan nog
moet de FOD Beleid en Ondersteuning rekening houden met het principe
van de gedeeltelijke openbaarheid op grond waarvan slechts informatie
die onder een uitzonderingsgrond valt aan de openbaarheid kan worden
onttrokken. Alle andere informatie in een bestuursdocument moet
vooralsnog openbaar worden gemaakt.


Brussel, 19 augustus 2019.




   F. SCHRAM                                               K. LEUS
   secretaris                                             voorzitster