Table des matières

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 86

Met betrekking tot het verkrijgen van informatie over coronabesmettingen in asielcentra in het bezit van Fedasil

Date: 13/07/2020

Transposition

 Commissie voor de toegang tot en het
 hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                      13 juli 2020




                  ADVIES 2020-86

met betrekking tot het verkrijgen van informatie over
 coronabesmettingen in asielcentra in het bezit van
                       Fedasil

                     (CTB/2020/75)
                                                                             2

   1. Een overzicht

1.1. Bij e-mail van 22 mei 2020 vraagt mevrouw X aan Fedasil om voor
elk asielcentrum in België de volgende documenten/informatie bij
voorkeur per e-mail in digitale vorm:
    - alle     door     Fedasil     ontvangen     rapporteringen     van
       coronabesmettingen, sinds begin maart, zowel de bevestigde als
       vermoedelijke gevallen;
    - het aantal personen dat in quarantaine is geplaatst om verdere
       besmetting in die centra te voorkomen;
    - het aantal mensen dat in het ziekenhuis is opgenomen omwille van
       mogelijke coronabesmetting;
    - het aantal mensen dat overleden is aan corona (zowel de bevestigde
       als vermoedelijke gevallen);
    - het aantal mensen dat er sinds maart verblijft, met informatie
       waaruit valt af te leiden of er tijdens de coronacrisis
       noemenswaardige veranderingen zijn geweest in het aantal
       bewoners.

1.2.   Bij e-mail van 25 mei 2020 bevestigt Fedasil de ontvangst van de
aanvraag.

1.3.     Bij e-mail van 17 mei 2020 meldt Fedasil dat ze niet kan ingaan op de
vraag omdat “de enige verplichting van het Agentschap met betrekking tot
het aantal Coronabesmettingen of -doden in opvangcentra erin bestaat deze
cijfers over te maken aan Sciensano. Het publieke karakter van deze cijfers is
beperkt tot hetgeen werd meegedeeld via de dagelijkse persconferenties.
Daarbij werd niet gekozen om een onderscheid te maken tussen bewoners
van opvangcentra van Fedasil en andere categorieën van personen, in
tegenstelling tot bijvoorbeeld bewoners van woonzorgcentra.”

1.4.   Bij e-mail bezorgt Fedasil achteraf aan de aanvraagster nog een nieuwe
e-mail waarin de hiervoor vermelde weigeringsbeslissing is opgenomen, maar
nu met een aangepaste onderwerpregel.

1.5. Bij e-mail van 16 juni 2020 verzoekt de aanvraagster Fedasil om
haar weigeringsbeslissing te herzien.
                                                                         3

1.6. Bij e-mail van 16 juni 2020 verzoekt de aanvraagster de Commissie
voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling
openbaarheid van bestuur, hierna: Commissie, om een advies.

    2. De ontvankelijkheid van de aanvraag

De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is.
De verzoekster heeft immers voldaan aan de wettelijke vereiste van de
gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan Fedasil en het
verzoek om advies aan de Commissie zoals vastgelegd in artikel 8, § 2 van
de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’
(hierna: wet van 11 april 1994).

  3.    De gegrondheid van de aanvraag

De Commissie wenst er Fedasil op te wijzen dat het voor de beslissing over
de openbaarmaking van een bestuursdocument niet relevant is of er al dan
niet een verplichting bestaat om informatie aan Sciensano te bezorgen.
Het recht van toegang tot bestuursdocumenten geldt immers voor alle
bestuursdocumenten waarover een federale administratieve overheid
beschikt. Een bestuursdocument staat voor “alle informatie in welke vorm
ook, waarover een administratieve overheid beschikt” artikel 1, tweede
lid, 2° van de wet van 11 april 1994.

De Commissie wenst er de aanvraagster op te wijzen dat het recht van
toegang tot bestuursdocumenten niet geldt ten aanzien van elke
informatie. Deze informatie moet op een drager zijn gematerialiseerd.
Bovendien rust op een administratieve overheid geen verplichting om
informatie te verzamelen en bestuursdocumenten aan te maken om
tegemoet te komen aan het verzoek van de aanvraagster.

Wat hierna volgt, is slechts van toepassing voor zover de aanvraag
betrekking heeft op bestaande bestuursdocumenten.

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen
principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang
tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of
meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die
zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in
concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts
                                                                      4

uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden
ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend moeten worden
geïnterpreteerd (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997,
overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15
september 2004, overweging B.3.2). Uitzonderingsgronden moeten
immers steeds beperkend worden geïnterpreteerd.

Voor zover Fedasil geen uitzonderingsgronden inroept en ze dit inroepen
behoorlijk in concreto motiveert, is ze ertoe gehouden de gevraagde
bestuursdocumenten openbaar te maken.

De Commissie wenst tot slot Fedasil het principe van de gedeeltelijke
openbaarmaking in herinnering te brengen, op grond waarvan slechts
informatie in een bestuursdocument die onder een uitzonderingsgrond
valt, aan de openbaarmaking kan worden onttrokken. Alle andere
informatie in een bestuursdocument dient vooralsnog openbaar te worden
gemaakt.




Brussel, 13 juli 2020.




   F. SCHRAM                                             K. LEUS
   secretaris                                           voorzitster