Table des matières

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 69

Met betrekking tot het verkrijgen van een elektronische kopie van ongepubliceerde beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad met betrekking tot maatregelen ter bestrijding van corona en eventuele richtlijnen, omzendbrieven en interpretatieve nota’s

Date: 29/06/2020

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                      29 juni 2020




                 ADVIES 2020-69

       met betrekking tot het verkrijgen van een
elektronische kopie van ongepubliceerde beslissingen
 van de Nationale Veiligheidsraad met betrekking tot
 maatregelen ter bestrijding van corona en eventuele
 richtlijnen, omzendbrieven en interpretatieve nota’s

                     (CTB/2020/58)
                                                                         2

   1. Een overzicht

1.1. Bij e-mail van 16 april 2020 vraagt de heer X aan de Eerste Minister
om “een elektronische kopie van de volgende documenten opgemaakt
vanaf 1 februari 2020 tot heden:
    - de beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad met betrekking
       tot de maatregelen ter bestrijding van corona en die impact hebben
       op burgers die niet in het Staatsblad of op internet werden
       gepubliceerd;
    - de richtlijnen, omzendbrieven en interpretatieve nota’s welke deze
       beslissingen duiden en of interpreteren.”

1.2. De aanvrager geeft aan dat hij een geautomatiseerde
ontvangstbevestiging op zijn aanvraag heeft ontvangen zonder deze aan
de Commissie te bezorgen.

1.3. Bij e-mail van 10 juni 2020 verzoekt de aanvrager wegens
afwezigheid van een antwoord dat de Eerste Minister haar impliciete
weigering zou heroverwegen.

1.4. Bij e-mail van 10 juni 2020 verzoekt de aanvrager de Commissie
voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling
openbaarheid van bestuur, hierna: Commissie, om een advies.

    2. De ontvankelijkheid van de aanvraag

De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is.
De verzoeker heeft immers voldaan aan de wettelijke vereiste van de
gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan de Eerste Minister
en het verzoek om advies aan de Commissie zoals vastgelegd in artikel 8,
§ 2 van de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’
(hierna: wet van 11 april 1994).

  3.    De gegrondheid van de aanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen
principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang
tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of
meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die
zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in
                                                                         3

concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts
uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden
ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend moeten worden
geïnterpreteerd (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997,
overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15
september 2004, overweging B.3.2). Uitzonderingsgronden moeten
immers steeds beperkend worden geïnterpreteerd.

De Commissie moet opmerken dat het recht van toegang enkel geldt ten
aanzien van bestuursdocumenten die in het bezit zijn van de Eerste
Minister en de FOD Kanselarij van de Eerste Minister. Voor zover de
Eerste Minister of de FOD Kanselarij niet in het bezit is van de gevraagde
bestuursdocumenten, wil de Commissie wijzen op artikel 5, tweede lid van
de wet van 11 april 1994 op grond waarvan een administratieve overheid
ertoe gehouden is om de verzoeker onverwijld in kennis stelt dat zij de
gevraagde bestuursdocumenten niet in haar bezit heeft en ze deelt hem de
benaming en het adres mede van de administratieve overheid die naar
haar informatie het document onder zich heeft.

Voor zover de Eerste Minister geen uitzonderingsgronden inroept en ze
dit inroepen behoorlijk in concreto motiveert, is ze ertoe gehouden de
gevraagde bestuursdocumenten die in haar bezit zijn of in het bezit van de
Kanselarij aan de aanvrager te bezorgen.

Tot slot wenst de Commissie nog te wijzen op het principe van de
gedeeltelijke openbaarmaking op grond waarvan enkel informatie in een
bestuursdocument aan de openbaarmaking kan worden onttrokken voor
zover dit onder een uitzonderingsgrond valt. Alle andere informatie in een
bestuursdocument dient openbaar te worden gemaakt.




Brussel, 29 juni 2020.




   F. SCHRAM                                               K. LEUS
   secretaris                                             voorzitster