Table des matières

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 137

Met betrekking tot het verkrijgen van een kopie van alle documenten en/of correspondentie binnen het ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid over de klacht die hij had geuit tegen het Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten

Date: 4/11/2019

Transposition

 Commissie voor de toegang tot en het
 hergebruik van bestuursdocumenten

       Afdeling openbaarheid van bestuur




                    4 november 2019




                 ADVIES 2019-137

 met betrekking tot het verkrijgen van een kopie van
 alle documenten en/of correspondentie binnen het
ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid over
de klacht die hij had geuit tegen het Agentschap voor
     Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten

                    (CTB/2019/132)
                                                                         2

   1. Een overzicht

1.1. Bij e-mail van 26 september 2019 vraagt de heer X aan mevrouw
Maggie De Block, minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, en van
Asiel en Migratie “een kopie van alle documenten en/of correspondentie
binnen het ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid over de
klacht die hij had geuit tegen het Federaal Agentschap voor
Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG).

1.2. Omdat hij binnen de door de wet bepaalde termijn van dertig dagen
geen reactie heeft ontvangen op zijn verzoek, vraagt hij bij e-mail van 29
oktober 2019 aan de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna de
Commissie, om een advies. In cc. stuurt hij dat verzoek ook door aan de
minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, en van Asiel en Migratie.

1.3. Bij e-mail van 30 oktober 2019 dient de aanvrager een verzoek tot
heroverweging in bij de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid,
en van Asiel en Migratie. Hij wendt zich in dezelfde e-mail ook tot de
Commissie voor een advies.

   2. De ontvankelijkheid van de aanvraag

De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is.
De aanvrager heeft immers voldaan aan de vereiste van de gelijktijdigheid
van het verzoek tot heroverweging aan de minister van Sociale Zaken en
Volksgezondheid, en van Asiel en Migratie en van het verzoek om advies
aan de Commissie zoals voorgeschreven door artikel 8, § 2 van de wet van
11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: wet van
11 april 1994).

3. De gegrondheid van de aanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen
principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang
tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of
meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die
zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in
concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts
uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden
                                                                       3

ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten
worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging
B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004,
overweging B.3.2). Uitzonderingsgronden moeten steeds beperkend
worden geïnterpreteerd.

De Commissie wenst er vooraf op te wijzen dat slechts een toegang is
gegarandeerd tot bestaande bestuursdocumenten. Telefonische contacten
vallen hieronder bv. niet. Voor zover de gevraagde bestuursdocumenten
bestaan is de minister ertoe gehouden toegang te verlenen aan de
aanvrager, tenzij de minister van oordeel is dat één of meer
uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen en dit
inroepen behoorlijk in concreto kan worden gemotiveerd.

De Commissie wenst de minister verder te wijzen op het principe van de
gedeeltelijke openbaarmaking op grond waarvan informatie in een
bestuursdocument slechts aan de openbaarheid kan worden onttrokken
voor zover ze onder een uitzonderingsgrond valt. Alle andere informatie
in het betrokken document moet openbaar worden gemaakt.

Brussel, 4 november 2019.




   F. SCHRAM                                              K. LEUS
   secretaris                                            voorzitster