Table des matières

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 5

Met betrekking tot het verkrijgen van toegang tot het volledig dossier over de installatie van windturbines

Date: 14/01/2019

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                    14 januari 2019




                  ADVIES 2019-5

met betrekking tot het verkrijgen van toegang tot het
volledig dossier over de installatie van windturbines

                    (CTB/2018/125)
                                                                          2

   1. Een overzicht

1.1. Bij e-mail van 24 december 2018 vraagt mevrouw X aan de dienst
     milieu van de gemeente Ardooie om het volledig dossier over de
     installatie van windturbines door Aspiravi schriftelijk te bezorgen of
     klaar te leggen.

1.2. Bij e-mail van 24 december 2018 weigert een ambtenaar van de
     dienst milieu van de gemeente Ardooie een kopie van het dossier te
     bezorgen. De aanvraagster kan wel inzage van het dossier krijgen.

1.3. Bij e-mail van 27 december 2018 dient meester Griet Cnudde
     namens mevrouw “Y” een verzoek tot heroverweging in omdat zij
     nog geen kopie hebben ontvangen van het dossier omdat het ter
     inzage zou liggen op het gemeentehuis. Het dossier is daarnaast
     slechts partieel ter beschikking gesteld op het omgevingsloket en dit
     pas vanaf 17 december 2018, terwijl dit loket proces tot doel heeft de
     toegankelijkheid van de documenten te verhogen.

1.4. Bij e-mail van 28 december 2018 weigert de gemeente Ardooie om
     een digitale kopie van het dossier ter beschikking te stellen. Er
     wordt wel gesteld dat de vraag aan de algemeen directeur zal worden
     voorgelegd als hij uit verlof is. Opnieuw wordt gewezen op de
     mogelijkheid om het dossier ter plaatse te komen inzien. Er wordt
     ook gevraagd wie de advocate precies vertegenwoordigt.

1.5. Bij e-mail van 28 december 2018 vraagt mevrouw Cnudde de
     Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
     bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna
     Commissie genoemd, om een advies.

   2. De beoordeling van de adviesaanvraag

De Commissie is van oordeel niet alleen dat het verzoek om advies niet
ontvankelijk is omdat de procedure niet correct werd gevolgd; maar,
bovendien, dat zij niet bevoegd is om een advies uit te brengen.

De Commissie is op grond van artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994
‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ slechts bevoegd om adviezen
te verlenen in het kader van een administratief beroep over vragen om
                                                                      3

toegang tot bestuursdocumenten waarover een federale administratieve
overheid beschikt. Op grond van artikel 9, § 1 van de wet van 12
november 1997 ‘betrefffende de openbaarheid van bestuur in de
provincies en gemeenten’ is zij tevens bevoegd om adviezen te verlenen
in het kader van het administratief beroep m.b.t. vragen om toegang tot
bestuursdocumenten waarover een provinciale of gemeentelijke
administratieve overheid beschikt voor zover deze bevoegdheid nog
federaal is gebleven. In het kader van de staatshervorming werd de
organieke bevoegdheid over de gemeenten grotendeels overgedragen aan
gewesten zodat op de vraag om toegang tot bestuursdocumenten in het
bezit van de gemeenten en de te volgen procedure, wordt geregeld door
het decreet van 26 maart 2004 en vanaf 1 januari 2019 door het Vlaams
bestuursdecreet van 7 december 2018.


Brussel, 14 januari 2019.




   F. SCHRAM                                             K. LEUS
   secretaris                                           voorzitster