Table des matières

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 31

Met betrekking tot het verkrijgen van een kopie van de toepasselijke wetgeving en van uitleg

Date: 16/04/2018

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                    16 april 2018




                 ADVIES 2018-31

met betrekking tot het verkrijgen van een kopie van
     de toepasselijke wetgeving en van uitleg
                    (CTB/2018/28)
                                                                         2



   1. Een overzicht

1.1. Bij e-mail van 23 februari 2018 vraagt de heer X aan de FOD
Mobiliteit om volgende bestuursdocumenten te ontvangen:
    - de regelgeving i.v.m. de toekenning van gratis tickets die de
       voormalige medewerkers van de RMT en voordien van het
       zeewezen hadden;
    - een afschrift over een afspraak op grond waarvan de FOD
       Mobiliteit alle aanvragen om tickets per dag sorteert en
       behandeld in de volgorde van binnenkomen.
Daarnaast vraagt hij om uit te leggen “hoe iemand die een reis maakt via
de luchthaven van Zaventem van 26 december 2017 tot 3 januari 2018
dit kan met zijn gratis tickets”.

1.2. Omdat hij geen reactie krijgt op zijn vraag, dient hij bij e-mail van
25 maart 2018 een verzoek tot heroverweging in bij de FOD Mobiliteit
en Vervoer. Bij e-mail van dezelfde datum vraagt hij de Commissie voor
de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling
openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies.

   2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie is van mening dat het verzoek om advies ontvankelijk is.
Het verzoek tot heroverweging aan de FOD Mobiliteit en Vervoer en het
verzoek om advies aan de Commissie zijn immers zoals artikel 8, § 2 van
de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’
(hierna: de wet van 11 april 1994) het vereist, tegelijkertijd ingediend.

3. De gegrondheid van de adviesaanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen
principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De
toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer
één of meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden
ingeroepen die zich bevinden in artikel 6, §§ 1 en 2 van de wet van 11
april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan
worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn
opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze
beperkend geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr.
                                                                        3

17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest
nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). In de gevallen
waarin de aanvraag wordt gericht tot een gemeente, dan kan deze
eventueel ook de afwezigheid van het belang inroepen dat nodig is om
toegang te krijgen tot een document van persoonlijke aard en de
uitzonderingsgronden vermeld in artikel 7 van de wet van 12 november
1997 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en
gemeenten’ voor zover tenminste deze wet nog van toepassing is.

Opdat artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 is echter
vereist dat de informatie zich op een drager bevindt. Een vraag om
informatie, namelijk uitleg te verschaffen “hoe iemand die een reis maakt
via de luchthaven van Zaventem dit kan doen met zijn gratis tickets”,
valt hier niet onder. Immers, de vraag om uitleg over hoe iemand die een
reis maakt via de luchthaven van Zaventem van 26 december 2018 tot 3
januari 2018 met gratis tickets is alvast geen vraag die onder het
toepassingsgebied van artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april
1994 valt. Wat dit betreft is de aanvraag niet gegrond.

Verder, in zoverre de zogenaamde ‘afspraak’ niet slaat op een bestaand
bestuursdocument, maar enkel op een gehanteerde praktijk moet de
aanvraag als niet gegrond worden beschouwd. In zoverre de vraag er
daarentegen toe strekt om toegang te krijgen tot de regelgeving of
richtlijnen i.v.m. de toekenning van gratis tickets die de voormalige
medewerkers van de RMT en voordien van het zeewezen hadden, moet
deze worden geacht onder het toepassingsgebied van de wet van 11 april
1994 te vallen voor zover de FOD Mobiliteit en Vervoer in het bezit is
van een papieren of digitale versie van deze regelgeving of richtlijnen.
De Commissie ziet in dat geval geen grondslag in de
uitzonderingsgronden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 om de
toegang tot deze bestuursdocumenten te weigeren.


Brussel, 16 april 2018.




   F. SCHRAM                                               K. LEUS
   secretaris                                             voorzitster