Table des matières

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 9

Met betrekking tot de weigering om een kopie te verstrekken van documenten met betrekking tot een aanbesteding en tot het keuringsverslag

Date: 16/01/2017

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                   16 januari 2017




                 ADVIES 2017-9

  met betrekking tot de weigering om een kopie te
verstrekken van documenten met betrekking tot een
       aanbesteding en tot het keuringsverslag
                   (CTB/2017/2)
                                                                        2

1. Een overzicht

1.1 Bij aangetekende brief van 22 april 2016 vraagt de heer X aan de
Federale Politie om inzage in de bestuursdocumenten voor een opdracht
tot het leveren en plaatsen van elektrische inrichtingen voor ongeveer 20
commandowagens Mercedes van de federale politie, opdracht uitgevoerd
door het Nederlandse bedrijf TTD.

1.2. Bij mail van 1 juni 2016 dient hij bij de Commissie voor de toegang
tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid
van bestuur, hierna Commissie genoemd, ‘een beroep’ in tegen het
afleveren van het gevraagde omdat op dat moment niet voldaan is aan
zijn aanvraag en hij zich niet van de indruk kan ontdoen dat het
gevraagde ook niet zal geleverd worden.

1.3 Op haar zitting van 7 juni 2016 oordeelt de Commissie dat het
verzoek om advies niet ontvankelijk is.

1.4 Bij mail van 9 juni 2016 bezorgt de heer Erik Verbeeck aan de
Commissie een verzoek tot heroverweging waarvan hij zegt dat dit een
“officiële tweede stap” is. Hij laat evenwel na om de Commissie om een
advies te vragen.

1.5. Op haar zitting van 5 juli 2015 oordeelt de Commissie opnieuw dat
het verzoek om advies niet ontvankelijk is.

1.6. Bij brief van 16 november 2016 dient de heer X een vraag in om
inzage of kopie van de volgende bestuursdocumenten:
- de documenten/opdrachten aan de firma TTD in Delft voor het leveren
en plaatsen van elektrische inrichtingen voor +/- 20 commandowagens
bestemd voor de federale politie;
- het keuringsverslag(en) afgeleverd door een erkend organisme zoals
vermeld in artikel 275 van het AREI – KB 10 maart 1981.

1.7. Omdat de aanvrager opnieuw geen reactie krijgt op zijn aanvraag
dient hij bij aangetekende brief van 28 december 2016 een verzoek tot
heroverweging in bij de Federale Politie. Hij vraagt bij aangetekende
brief van dezelfde datum ook om een advies aan de Commissie voor de
toegang tot bestuursdocumenten.
                                                                         3

2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie is van oordeel dat de aanvrager voldaan heeft aan de
wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot
heroverweging aan de Federale Politie en van het verzoek om advies aan
de Commissie, zodat de aanvraag om advies ontvankelijk is.

3. De gegrondheid van de adviesaanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur huldigen principieel het recht van toegang tot
alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan
slechts worden geweigerd wanneer het belang ontbreekt voor de toegang
tot een document van persoonlijke aard en wanneer één of meer
uitzonderingsgronden kan of moet worden ingeroepen die zich bevinden
in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en
op     pertinente    wijze    kan     worden      gemotiveerd.   Slechts
uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden
ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten
worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging
B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004,
overweging B.3.2).

Voor zover de Federale Politie er niet in slaagt redenen aan te voeren die
de openbaarmaking in de weg staan en het inroepen ervan niet afdoende
in concreto motiveert, is ze ertoe gehouden deze documenten openbaar
te maken op de wijze zoals die door de aanvrager is gewenst.


Brussel, 16 januari 2017.




   F. SCHRAM                                             M. BAGUET
   secretaris                                            voorzitster