Table des matières

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 24

Met betrekking tot het verzoek om antwoorden op een aantal vragen te ontvangen

Date: 06/03/2017

Transposition

 Commissie voor de toegang tot en het
 hergebruik van bestuursdocumenten

       Afdeling openbaarheid van bestuur




                    6 maart 2017




                 ADVIES 2017-24

met betrekking tot het verzoek om antwoorden op een
             aantal vragen te ontvangen
                    (CTB/2017/17)
                                                                         2

1. Een overzicht

1.1. Bij mail van 8 februari 2017 vraagt de heer X aan de korpschef van
de Politiezone Boortmeerbeek/Haacht/Keerbergen of hij op het moment
dat zijn advies aan het gemeentebestuur had geschreven, op de hoogte
was dat een aantal omwonenden op 6 januari 2017 aan het
gemeentebestuur en de gemeenteraad een klachtenbrief over de
verkeerssituatie in de Venstraat hadden ingediend en, indien ja, of hij op
de hoogte was van de inhoud van deze klachtenbrief, in het bijzonder de
opmerkingen over het onreglementaire karakter van de
verkeersopstelling.

1.2. Bij e-mail van 9 feburari 2017 antwoordt de korpschef dat de vraag
geen betrekking heeft op de openbaarmaking van een bestuursdocument.

1.3. Omdat de aanvrager het niet eens is met dit standpunt, richt hij bij
mail van 27 februari 2017 een verzoek tot heroverweging tot de
politiezone Boortmeerbeek/Haacht/Keerbergen. Bij brief van dezelfde
dag vraagt hij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna
Commissie genoemd om een advies.

   2.    De bevoegdheidsvraag

Zonder te moeten ingaan op de vraag naar de ontvankelijkheid van de
adviesaanvraag, moet de Commissie vaststellen dat ze niet bevoegd is om
een advies uit te brengen ten aanzien van meergemeentepolitiezones en
hun organen. De Commissie is op grond van artikel 8, § 2 van de wet van
11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur en artikel 9, § 1
van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van
bestuur in de provincies en gemeenten bevoegd voor zover deze laatste
wet nog in het Vlaamse Gewest van toepassing is.

De Commissie wil er wel op wijzen, zoals zij er al in talrijke vroegere
adviezen op heeft geoordeeld, dat de toegang tot bestuursdocumenten
van de meergemeentepolitiezones rechtstreeks onder artikel 32 van de
Grondwet valt, omdat de wetgever nagelaten heeft voor deze
instellingen een uitvoeringswetgeving uit te werken. Ook in dit geval
moet het gaan om bestuursdocumenten, wat vereist dat de informatie
aanwezig is op een drager en een bepaalde vorm heeft, wat in casu niet
                                                                       3

het geval is. Geenszins kan uit artikel 32 van de Grondwet een
verplichting worden afgeleid om een bestuursdocument tot stand te
brengen.

De Commissie wenst verder nog op te merken dat voor
bestuursdocumenten in het bezit van een meergemeentepolitiezone
rekening moet houden met de uitzonderingsgronden vermeld in artikel
6, §§ 1 en 2 van de wet van 11 april 1994, omdat deze wet voor zover het
gaat om aangelegenheden waarvoor de federale wetgever bevoegd is,
uitzonderingsgronden oplegt die gelden ten aanzien van alle
administratieve overheden.




Brussel, 6 maart 2017.




   F. SCHRAM                                            M. BAGUET
   secretaris                                           voorzitster