Table des matières

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 16

Met betrekking tot het verkrijgen van een afschrift van een bestuursdocument van de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur

Date: 1/2/2016

Transposition

 Commissie voor de toegang tot en het
 hergebruik van bestuursdocumenten

       Afdeling openbaarheid van bestuur




                     1 februari 2016




                  ADVIES 2016-16

met betrekking tot het verkrijgen van een afschrift van
  een bestuursdocument van de Commissie voor de
          toegang tot en het hergebruik van
  bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van
                       bestuur
                     (CTB/2016/13)
                                                                         2

   1. Een overzicht

Bij mail van 20 januari 2016 vraagt de heer Koen Borghys namens zijn
cliënt, de heer X, aan de Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur,
hierna Commissie genoemd, om een kopie van het arrest van de raad van
vreemdelingenbetwistingen waarin werd geoordeeld over de
asielaanvraag van zijn cliënt in dossier 1118613.

   2.    De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie is van mening dat het verzoek om advies niet ontvankelijk
is. Ze stelt immers vast dat de wet van 11 april 1994 in artikel 5 dat het
recht van toegang schriftelijk moet gericht zijn aan de bevoegde federale
administratieve overheid. De Commissie heeft vroeger al geoordeeld dat
een federale administratieve overheid bevoegd is wanneer zij over het
gevraagde bestuursdocument beschikt. Het behoort niet tot de aard van
de taken van de Commissie om over een dergelijk document te
beschikken.

Een vraag om advies aan de Commissie is een aspect van de
georganiseerde administratieve beroepsprocedure wanneer de toegang
tot een bepaald bestuursdocument werd geweigerd of als de aanvrager
moeilijkheden ondervindt om zijn recht van toegang uit te oefenen. Het
is een van de twee acties die een aanvrager dient in te stellen en is
gekoppeld aan het indienen van een verzoek tot heroverweging. Van
deze georganiseerde beroepsprocedure kan slechts gebruik worden
gemaakt wanneer een initiële aanvraag bij de federale overheidsdienst
die in het bezit is van het gevraagde bestuursdocument, werd ingediend.
Dit is hier duidelijk niet het geval.




Brussel, 1 februari 2016.




   F. SCHRAM                                             M. BAGUET
   secretaris                                            voorzitster