Table des matières

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 30

Met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot ziekenhuisgegevens m.b.t. cardiologische ingrepen

Date: 29/7/2013

Transposition

 Commissie voor de toegang tot en het
 hergebruik van bestuursdocumenten

       Afdeling openbaarheid van bestuur




                      29 juli 2013




                  ADVIES 2013-30

   met betrekking tot de weigering om toegang te
verlenen tot ziekenhuisgegevens m.b.t. cardiologische
                      ingrepen
                     (CTB/2013/64)
                                                                           2

   1. Een overzicht

Bij brief van 17 juni 2013 vraagt de heer Steven Vanden Bussche aan het
Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg om inzage in de
documenten waaruit (de) resultaten van cardiologische ingrepen in
Vlaamse ziekenhuizen afgeleid kunnen worden.

Bij mail van 24 juni 2013 antwoordt het Federaal Kenniscentrum voor de
Gezondheidszorg hierop dat om een studie te kunnen uitvoeren de
gegevens bij bepaalde instanties moeten worden gevraagd en dat
hiervoor een toestemming van de Commissie voor de bescherming van
de persoonlijke levenssfeer vereist is. Om de privacy van de patiënten te
garanderen worden de gegeven geanomiseerd, zodat vanaf dan
identificatie van patiënten en ziekenhuizen onmogelijk is. Bovendien
mogen van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke
levenssfeer de gegevens enkel worden gebruikt voor de doeleinden van
de studie. Op grond hiervan wordt toegang geweigerd.

Tegen deze weigering dient de heer Vanden Bussche bij mail van 25 juli
2013 een verzoek tot heroverweging in bij het Federaal Kenniscentrum
voor de Gezondheidszorg. Tegelijkertijd verzoekt hij de Commissie voor
de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling
openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om hierover een
advies uit te brengen.

   2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie stelt vast dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. Artikel 8,
§ 2 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van
bestuur bepaalt dat de aanvrager tegelijkertijd een verzoek tot
heroverweging aan de federale administratieve overheid kan indienen.
In dat geval dient hij tegelijkertijd een verzoek om advies in te dienen bij
de Commissie. Beide aanvragen werden tegelijkertijd ingediend.

De Commissie wenst er wel op te wijzen dat de aanvrager slechts de
initiële aanvraag heeft bezorgd aan de Commissie met betrekking tot het
verkrijgen van de resultaten van de cardiologische ingrepen en hij slechts
daarnaar uitdrukkelijk verwijst. Het advies van de Commissie is dan ook
beperkt tot dit aspect.
                                                                     3

   3. De gegrondheid van de adviesaanvraag

De Commissie wenst er het Federaal Kenniscentrum voor de
Gezondheidszorg op te wijzen dat artikel 32 van de Grondwet en de wet
van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur uitgaan van
de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. De
openbaarmaking kan dan ook slechts worden geweigerd wanneer geen
belang wordt aangetoond voor de toegang tot documenten van
persoonlijke aard of wanneer één of meer uitzonderingsgronden in
artikel 6 van de wet van 11 april 1994 kunnen of moeten worden
ingeroepen en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan
worden gemotiveerd. Voor zover het Federaal Kenniscentrum voor de
Gezondheidszorg geen redenen tot weigering inroept en deze motiveert,
is ze ertoe gehouden eventueel bestaande documenten openbaar te
maken.

Toch moet worden benadrukt dat het recht van toegang op grond van
deze wetgeving beperkt is tot bestaande documenten en niet vereist dat
documenten worden aangemaakt. Voor zover er dan ook geen
bestuursdocumenten zouden bestaan waaruit (de) resultaten van
cardiologische ingrepen in Vlaamse ziekenhuizen afgeleid kunnen
worden, moet het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorgen
hierop expliciet wijzen.

De Commissie wenst te benadrukken dat zelfs indien één of meer
uitzonderingsgronden zouden kunnen worden ingeroepen, slechts die
informatie in het gevraagde document aan de openbaarmaking kan
worden      onttrokken      die     daadwerkelijk     onder    deze
uitzonderingsgrond(en) vallen. Alle andere informatie moet openbaar
worden gemaakt.


Brussel, 29 juli 2013.




   F. SCHRAM                                          M. BAGUET
   secretaris                                         voorzitster