Table des matières

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 91

Met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot het administratief dossier met betrekking tot een teruggave en de inhouding ervan om de eerder gevestigde belastingsaanslag te regulariseren

Date: 8/10/2012

Transposition

 Commissie voor de toegang tot en het
 hergebruik van bestuursdocumenten

       Afdeling openbaarheid van bestuur




                     8 oktober 2012




                  ADVIES 2012-91

    met betrekking tot de weigering om toegang te
verlenen tot het administratief dossier met betrekking
tot een teruggave en de inhouding ervan om de eerder
     gevestigde belastingsaanslag te regulariseren
                     (CTB/2012/85)
                                                                        2

   1. Een overzicht

Bij aangetekende brief van 19 juli 2012, verzonden op 20 juli 2012,
vragen de heren Michel Maus en Alexander Delafonteyne aan de FOD
Financiën om een afschrift van het administratief dossier met betrekking
tot een teruggave en de inhouding ervan om de eerder gevestigde
belastingaanslag geheel of gedeeltelijk te regulariseren.

Bij brief die de aanvrager op 31 juli 2012 heeft ontvangen, verwijst de
FOD Financiën door naar de accountant van de aanvrager en weigert
bijgevolg de documenten ter beschikking te stellen.

Bij brief van 6 augustus 2012 vragen de heren Michel Maus en Alexander
Delatonteyne opnieuw aan de FOD Financiën om toegang tot de
relevante stukken in het dossier.

Bij brief van 6 augustus 2012 verwijst de FOD Financiën opnieuw door
naar de accountant.

Bij aangetekende brief van 26 september 2012 dienen de aanvragers een
zgn. verzoek tot heroverweging in bij de FOD Financiën en zij vragen
tegelijkertijd om een advies van de Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur,
hierna Commissie genoemd.

   2. De ontvankelijkheid van de aanvraag

De Commissie is van mening dat het verzoek om advies niet ontvankelijk
is. Zij stelt immers vast dat het verzoek van 6 augustus 2012 moet
worden beschouwd als een verzoek tot heroverweging in de zin van
artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994. De wetgever heeft immers
geen specifieke formele vereisten gesteld aan een verzoek tot
heroverweging. Er is enkel vereist dat de aanvrager zich opnieuw wendt
tot de federale administratieve overheid waarbij hij zijn oorspronkelijk
verzoek heeft ingediend wanneer deze niet ingaat of niet reageert op zijn
vraag om toegang. Het verzoek van 6 augustus 2012 beantwoordt
hieraan. Op dat moment hebben de aanvragers geen verzoek om advies
gericht aan de Commissie. Bovendien hebben zij ook geen nieuw
verzoek tot heroverweging en tegelijkertijd een nieuw verzoek om
advies ingediend binnen 45 dagen, maar slechts op 26 september 2012.
                                                                     3

Op dat moment is er een rechtsgeldige nieuwe negatieve beslissing ter
kennis gebracht aan de aanvrager, waartegen enkel nog beroep openstaat
bij de Raad van State.

Niets verhindert evenwel dat de aanvrager de procedure opnieuw begint
en een nieuwe aanvraag indient en wanneer hierop negatief wordt
gereageerd tegelijkertijd een verzoek tot heroverweging bij de FOD
Financiën en een verzoek om advies bij de Commissie indient.




Brussel, 8 oktober 2012.




   F. SCHRAM                                             J. BAERT
   secretaris                                           voorzitter