Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelrgnbrucada:2017-09-06_gbelrgnbrucada_pce_196-17-advies:start

Advies 196

Transposition

Gewestelijke Commissic voor de toegang tôt bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Advies 196.17
In zake: de heer Yves COUDRON / gemeente Oudergem
Verzoek gesteund op artikel 9 van de wet van 12 novcmbcr 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten
/. Voorwerp van de aanvraag en feiten
1. De verzoeker stuurt op 4 juli 2017 via de website transparencia.be de volgende vraag om toegang tôt bestuursdocumenten, gericht aan de gemeente Oudergem:
  *  
"Kan u mij via elektronische weg en in antwoord op deze mail het volgende doorsturen:
  *  
de tabel (conform de ordonnantie van 2006, ... over de sociale huisvestingsmaatschappij van uw gemeente met de volgende gegevens:
  *  
- vergoedingen/zitpemiingen (en détails over het aantal zittingen)
- onkostermota's en hun rechtvaardiging
- representatiekosten
- andere voordelen in natura gestort vanaf 2006
Indien er nog geen verslag is voor al deze jaren, kunt u dan de gevraagde infonnatie sturen van de vijf laatste jaren? (2012-2013-2014-2015-2016)"
2. De gemeente Oudergem antwoordt op 5 juli 2017:
  *  
"Het gemeentelijk bestuur heeft geen gegevens m.b.t. de sociale huisvestingsmaatschappij. Wij oefenen geen contrôle noch toezicht uit op huisvestingsmaatschappij.

Wij hebben uw aanvraag naar de nieuw gefusioneerde huisvestingsmaatschappij toegestuurd".

3. Op 28 augustus 2017 wordt aan de gemeente Oudergem een verzoek tôt heroverweging gericht.

2

==== III. Ontvankelijkheid ====
  *  
4. Uit zijn verzoek om advies aan de commissie blijkt dat verzoeker tegelijkertijd een verzoek tôt heroverweging heeft gericht aan de gemeente Oudergem, zoals artikel 9 van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten voorschrijft.

Het verzoek om advies is bijgevolg ontvankelijk ratione temporis.

III. Ten gronde
5. Artikel 7 van de ordonnantie van 12 januari 2006 'betreffende de transparantie van de bezoldigingen en voordelen van de Brusselse openbare mandatarissen' (hierna: de ordonnantie van 12 januari 2006), waarnaar de verzoeker tevens verwijst in zijn aanvraag, bepaalt:
  *  
"Zonder afbreuk te doen aan de bestaande wetsbepalingen, maakt ieder collège van burgcmecstcr en sclicpcncn, politiccollcge of beheersorgaan van de in artikel 2 bedoelde instelling een schriftelijk jaarverslag bekend, binnen drie maanden na het einde van ieder kalenderjaar. Dat verslag omvat :
  *  
- een gedetailleerd overzicht van de bezoldigingen, de voordelen van aile aard en aile representatiekosten die aan haar openbare mandatarissen toegekend zijn,
- een lijst met aile reizen waaraan iedere openbare mandataris in het kader van de uitoefening van zijn functies heeft deelgenomen;
- een inventaris van aile overheidsopdrachten die de gemeente of de in artikel 2 bedoelde instelling toegewezen heeft, met vermelding, per opdracht, van de begunstigden en de vastgelegde bedragen, ongeacht of de opdracht met of zonder. bevoegdheidsdelegatie toegewezen is.

Elkeen heeft het recht om het in het vorige lid bedoelde verslag in te kijken".

6. Ingeval de gemeente Oudergem beschikt over de gevraagde bestuursdocumenten, dan kan de Commissie er zich toe beperken om de gemeente op te roepen om toepassing te maken van voornoemde bepaling die in openbaarheid van bestuur voorziet.

3
Als de gemeente Oudergem niet beschikt over de gevraagde bestuursdocumenten, omdat te dezen de verplichting om het jaarverslag zoals voorzien in artikel 7 van de ordonnantie van 12 januari 2006, bekend te maken, overeenkomstig dat artikel toekomt aan de betrokken openbare vastgoedmaatschappij - een van de in artikel 2 van de ordonnantie van 12 januari 2006 bedoelde instellingen - dan moet de Commissie vaststellen dat de gemeente zorgvuldig heeft opgetreden, indien zij overeenkomstig artikel 6 van de wet van 12 januari 1997 de aanvraag heeft doorgestuurd naar de openbare vastgoedmaatschappij.

Besluit
De aanvraag van de heer Yves Coudron is ontvankelijk.

De Commissie is de mening toegedaan dat in de mate zoals hiervôôr omschreven, dient te worden ingegaan op de vraag om informatie.

De Commissie gaf dit advies in haar zitting van 6 september 2017 op verslag van F. Eggermont, waarop aanwezig waren, de heer M. Leroy, Voorzitter, de dames en heren L. Therry, E. Willemart en F. Eggermont, en M.-A. t'Kint, secretaris wnd.


De Secretaris wnd. De Voorzitter
transparencia/cadas/abelrgnbrucada/2017-09-06_gbelrgnbrucada_pce_196-17-advies/start.txt · Dernière modification : 2017/10/23 21:55 de 127.0.0.1