Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelrgnbrucada:2017-09-06_gbelrgnbrucada_pce_190-17-advies:start

Advies 190

Transposition

Gewestelijke commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten van het
Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Advies 190.17
Verzoek gesteund op artikel 9 van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten
Betreft: Yves Coudron t./ Ganshoren
1. De feitén
Op 3 juli 2017 heeft de heer Yves Coudron de gemeente Ganshoren om toegang tôt diverse documenten verzocht via het platform "transparencia.be".

Het verzoek betreft "de tabel van het gemeentelijk secretahaat met het geheel van openbare instellingen (dient te worden verstaan, iedere publiekrechtelijke of privaatrechtelijke rechtspersoon die direct ofzijdelings ressorteert fiées: ressorteren) onder Brussel stad ofdie onder haar contrôle of toezicht valt, met de volgende gegevens:
  *  
Vergoedingen/zitpenningen (en détail over aantal zittingen) Onkostennota 's en h un rechtvaardiging
- Representatiekosten
- Andere voordelen in natura gestort door aile hierboven vermelde instellingen aan haar verschillende administrateurs vanaf2006
Indien er nog geen verslag is voor al deze jaren, kunt u dan de gevraagde informatie sturen van de vijflaatste jaren (2012 Le.m. 2016)".

Hij verwijst hierbij naar de ordonnantie van 12 januari 2006 betreffende de transparantie van bezoidigingen en voordelen van de Brusselse openbare mandatarissen.

Aangezien hij op 5 augustus nog geen antwoord mocht ontvangen, richt hij een verzoek tôt heroverweging aan de gemeente Ganshoren en richt hij terzelfdertijd een verzoek om advies aan de commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (hierna: "de commissie").

De commissie heeft op 8 augustus 2017 de gemeente Ganshoren verzocht haar eventuele opmerkingen over te maken voor 23 augustus 2017..

Er werden door de commissie geen opmerkingen van de gemeente ontvangen.

2. Ontvankeliikheid
Uit zijn verzoek om advies aan de commissie blijkt dat verzoeker tegelijkertijd een verzoek tôt heroverweging heeft gericht aan de gemeente Ganshoren, zoals artikel 9 van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten voorschrijft.

Het verzoek om advies is bijgevolg ontvankelijk ratione temporis.

1
3. Qnderzoek
Overeenkomstig artikel 7 van voormelde ordonnantie van 12 januari 2006, maakt net collège van burgemeester en schepenen een schriftelijk jaarverslag bekend dat omvat "een gedetailleerd overzicht van de bezoldigingen, de voordelen van aile aard en aile representatiekosten die aan haar openbare mandatarissen toegekend zijn". Voormeld artikel wijst er tevens op dat elkeen het recht heeft om voormeld verslag in te kijken.

Het wordt niet betwist dat voormeld verslag een bestuursdocument is in de zin van artikel 2 van de wet van 12 november 1997 en aldus in beginsel openbaar is. Het is bijgevolg slechts wanneer uitzonderingsgronden die in artikel 7 van voormelde wet kunnen of moeten worden ingeroepen dat de openbaarmaking kan worden geweigerd.

In voorkomend geval werd de aanvraag en de vraag tôt heroverweging gericht aan de gemeente Ganshoren. In het verzoek zelf wordt gewag gemaakt van de mandaten in openbare instellingen die direct of zijdelings onder de stad Brussel ressorteren of die onder haar contrôle of toezicht vallen.

In de mate dat verzoeker bovenvermelde documenten wenst te bekomen van de stad Brussel, dient hij zijn verzoek te richten naar deze gemeente.

De gemeente Ganshoren heeft niet gereageerd op het oorspronkelijk verzoek, vermoedelijk omdat zij er van uit is gegaan dat deze haar niet bestemd was. Desalniettemin wijst de commissie op artikel 6 van de wet van 12 januari 1997 dat voorziet dat indien de vraag om mededeling in afschrift gericht is aan een gemeentelijke administratieve overheid die het bestuursdocument niet onder zich heeft, deze de verzoeker daarvan onverwijld in kennis stelt en hem de benaming en het adres mededeelt van de administratieve overheid die naar haar informatie het document onder zich heeft.

In de mate dat verzoeker bovenvermelde documenten wenst te bekomen van de gemeente Ganshoren, dient hij zijn verzoek met correct en duidelijk voorwerp te richten naar deze gemeente.

In elk geval dient voorliggend verzoek tôt heroverweging te worden verworpen.

De commissie verleende haar advies op 6 september 2017 op verslag van mevr. L. Therry, waarop aanwezig waren, de heer M. Leroy, Voorzitter, de dames en heren L. Therry, E. Willemart en F. Eggermont, en M.-A. t'Kint, secretaris wnd.

2
transparencia/cadas/abelrgnbrucada/2017-09-06_gbelrgnbrucada_pce_190-17-advies/start.txt · Dernière modification : 2017/10/23 21:54 de 127.0.0.1