Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelrgnbrucada:2017-09-06_gbelrgnbrucada_pce_188-17-advies:start

Advies 188

Transposition

Gewestelijke commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten van het
Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Ad vies 188.17
Verzoek gesteund op artikel 9 van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten
Betreft: Yves Coudron t./ Sint-Lambrechts-Woluwe
1. De feiten
Op 3 juli 2017 heeft de heer Yves Coudron de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe om toegang tôt diverse documenten verzocht via het platform "transparencia.be".

Het verzoek betreft "het overzicht van de mandater) in openbare instellingen, d.w.z. iedere publiekrechtelijke of privaatrechtelijke rechtspersoon die direct of zijdelings ressorteert fiées: ressorteren) onder de gemeente Elsene of die onder haar contrôle of toezicht valt, met de voigende gegevens:
  *  
Vergoedingen/zitpenningen (en détail over aantal zittingen)
- Onkostennota's en hun rechtvaardiging
- Representatiekosten
- Andere voordeien in natura gestort door aile hierboven vermelde instellingen aan haar verschiltende administrateurs voor de jaren 2012-2013-2014-2015-2016".

Hij verwijst hierbij naar de ordonnance van 12 januari 2006 betreffende de transparantie van bezoldigingen en voordeien van de Brusselse openbare mandatarissen.

Aangezien hij op 5 augustus nog geen antwoord mocht ontvangen, richt hij een verzoek tôt heroverweging aan de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe en terzelfdertijd een verzoek om advies aan de commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (hierna: "de commissie").

De commissie heeft op 8 augustus de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe verzocht.haar eventuele opmerkingen over te maken.

Op 22 augustus heeft de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe als volgt gereageerd:
  *  
"(...) De heer Coudron wil namelijk, in elektronisch formaat, een tabel met de mandaten en de vergoedingen van de bestuurders die door de gemeente benoemd zijn in aile openbare instellingen die direct of zijdelings ressorteert (lees: ressorteren) onder de gemeente Elsene ofdie onder haar contrôle of toezicht vallen.

De gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe beschikt niet over deze informatie. Wij kunnen dus niet antwoorden noch welk document dan ook aan de aanvrager bezorgen.

De heer Coudron heeft zijn aanvraag waarschijnlijk verkeerd geadresseerd.

1
De bestuurlijke overheid waaraan de aanvraag gericht moet worden is de gemeente Elsene (Elsensesteenweg 168te 1050Brussel). (...)"
2. Ontvankeliikheid
Het verzoek tôt openbaarmaking werd op 3 juli geformuleerd aan de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe. Uit zijn verzoek om advies aan de commissie van 5 augustus blijkt dat verzoeker tegelijkertijd een verzoek tôt heroverweging heeft gericht aan de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe, zoals artikel 9 van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten voorschrijft.

Het verzoek om advies is bijgevolg ontvankelijk ratione temporis.

3. Onderzoek en advies
Overeenkomstig artikel 7 van voormelde ordonnantie van 12 januari 2006, maakt het collège van burgemeester en schepenen een schriftelijk jaarverslag bekend dat omvat "een gedetailleerd overzicht van de bezoldigingen, de voordelen van aile aard en aile representatiekosten die aan haar openbare mandatarissen toegekend zijn". Voormeld artikel wijst er tevens op dat elkeen het recht heeft om voormeld verslag in te kijken.

Het wordt niet betwist dat voormeld verslag een bestuursdocument is in de zin van artikel 2 van de wet van 12 november 1997 en aldus in beginsel openbaar is. Het is bijgevolg slechts wanneer uitzonderingsgronden die in artikel 7 van voormelde wet kunnen of moeten worden ingeroepen dat de openbaarmaking kan worden geweigerd.

In voorkomend geval werd de aanvraag en de vraag tôt heroverweging gericht aan de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe. In het verzoek zelf wordt gewag gemaakt van de mandaten in openbare instellingen die direct of zijdelings onder de gemeente Elsene ressorteren of die onder haar contrôle of toezicht vallen.

In de mate dat verzoeker bovenvermelde documenten wenst te bekomen van de gemeente Elsene, dient hij zijn verzoek te richten naar deze gemeente.

De gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe heeft niet gereageerd op het oorspronkelijk verzoek, daar zij er van uit is gegaan dat deze haar niet bestemd was. Desalniettemin wijst de commissie op artikel 6 van de wet van 12 januari 1997 dat voorziet dat indien de vraag om mededeling in afschrift gericht is aan een gemeentelijke administratieve overheid die het bestuursdocument niet onder zich heeft, deze de verzoeker daarvan onverwijld in kennis stelt en hem de benaming en het adres mededeelt van de administratieve overheid die naar haar informatie het document onder zich heeft.

In de mate dat verzoeker bovenvermelde documenten wenst te bekomen van de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe, dient hij zijn verzoek met correct en duidelijk voorwerp te richten naar deze gemeente.

In elk geval dient voorliggend verzoek tôt heroverweging te worden verworpen.

De commissie verleende haar advies op 6 september 2017 op verslag van mevr. L. Therry, waarop aanwezig waren, de heer M. Leroy, Voorzitter, de dames en heren L. Therry, E. Willemart en F. Eggermont, en M.-A. t'Kint, secretaris wnd.

2
transparencia/cadas/abelrgnbrucada/2017-09-06_gbelrgnbrucada_pce_188-17-advies/start.txt · Dernière modification : 2017/10/23 21:54 de 127.0.0.1