Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelrgnbrucada:2016-05-02_abelbrucada_avis-125-16:start

Avis 125-16

Transposition

GEWESTELIJKE COMMISSIE VOOR DE TOEGANG TOT DE BESTUURSDOCUMENTEN VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
ADVIES nr.125-16
Verzoek gesteund op artikel 9 van de wet betreffende de openbaarheid van bestuur de provincies en gemeenten
1. Feiteliike voorafqaanden
Per e-mail van 9 februari 2016 verzoekt Meester Kurt Stas om het volledige administratief dossier met betrekking tôt een proces-verbaa! dat werd opgesteld door de politiezone Brussel Hoofdstad / Elsene ten laste van zijn client, de heer Laurent Pyls.

Omdat dit verzoek onbeantwoord blijft, richt Meester Stas bij aangetekend schrijven van 23 maart een verzoek tôt heroverweging aan de Cel Gemeentelijke Administratieve Sancties van de stad Brussel. Op dezelfde datum verzoekt hij de Gewestelijke Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (hierna: de commissie) om een advies.

2. Bevoegdheid van de commissie en de ontvankeliikheid van het verzoek
De wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en de gemeenten is van toepassing op de "provinciale en gemeentelijke administratieve overheden" (art. 2) en bevestigt het "récrit op het raadplegen van een bestuursdocument van een provinciale of gemeentelijke overheid en op het ontvangen van een afschrift" (art. 5).

Artikel 9, § 1 van dezelfde wet stelt, voor wat betreft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest :\\
"Wanneer de verzoeker moeilijkheden ondervindt om de raadpleging of de verbetering van een bestuursdocument te verkrijgen op grond van deze wet (met inbegrip van het geval van uitdrukkelijke beslissing tôt afwijzing bedoeld in artikel 7, vijfde lid), kan hij een verzoek tôt heroverweging richten tôt de betrokken provinciale of gemeentelijke administratieve overheid.

Terzelfder tijd verzoekt hij de Gewestelijke Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten, opgericht bij de ordonnance van 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur, een advies uit te brengen.

De Commissie brengt haar advies ter kennis van de verzoeker en van de betrokken provinciale of gemeentelijke administratieve overheid binnen een termijn van dertig dagen na ontvangst van het verzoek. Bij ontstentenis van kennisgeving binnen de voorgeschreven termijn wordt aan het advies voorbijgegaan. (...)"
De commissie is bijgevolg bevoegd om kennis te nemen van het verzoek en een advies uit te brengen. Het verzoek om advies, tegelijkertijd verstuurd als het verzoek tôt heroverweging, is ontvankelijk.

3. Advies van de commissie
Meester Stas verzoekt om inzage in en kopie van het administratief dossier, opgemaakt ten laste van zijn client naar aanleiding van de brief die de stad Brussel heeft verzonden met betrekking tôt een proces-verbaal dat werd opgesteld door de politiezone Brussel Hoofdstad / Elsene.

1
De stukken die in voormeld administratief dossier aanwezig zijn, zijn bestuursdocumenten in de zin van voormelde wet.

De stad Brussel, een administratieve overheid in de zin van artikel 2 van dezelfde wet, moet in het bezit zijn van de desbetreffende documenten aangezien deze hebben geleid tôt de opsteiling van een proces-verbaal die, in het kader van de procédure inzake de gemeentelijke administratieve sancties, kan leiden tôt de oplegging van een administratieve sanctie.

Aangezien de stad geen enkele uitzonderingsgrond vermeld in artikel 7 van de wet inroept, is zij gehouden tôt de openbaarmaking van het gevraagde dossier.

De commissie verleende haar advies op 2 mei 2016, op verslag van L. Thierry, waarop aanwezig waren, de heer M. Leroy, voorzitter, en de dames Anne-Françoise VOKAR en Lynn THERRY en mijnheer Marc-Antoine T'KINT; secretaris ^
Voorzitter
2
transparencia/cadas/abelrgnbrucada/2016-05-02_abelbrucada_avis-125-16/start.txt · Dernière modification : 2017/10/20 02:14 de 90.86.158.26