Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelrgnbrucada:2014-06-11_abelbrucada_avis-080-14:start

Avis 080-14

Transposition

GEWESTELIJKE COMMISSIE VOOR DE TOEGANG TOT DE BESTUURSDOCUMENTEN VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
Advies nr. 080/14
Toepassing van artikel 20 van de Ordonnantie van 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur
Inzake:\\
BRIGHTBOARD BVBA, met maatschappelijke zetel te 1880 Kapelle-op-den-Bos, Kerkstraat 9 bus D, en haar zaakvoerders XIBBI Brussel
Overzicht van de feiten
1. Met een aangetekend schrijven van 20 mei 2014 verzoekt meester Frank Vandewalle, raadsman van de verzoekende partij BRIGHTBOARD BVBA en haar zaakvoerders de Gewestelijke Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (hierna soms: Commissie) advies uit te brengen teneinde hem "toe te laten kennis te nemen van het volledige administratief dossier met inbegrip van het verzoekschrift strekkende tôt het bekomen van een machtiging tôt een fiscale huisvisitatie en de hieraan gehechte bijlagen.".

2. Uit het aan de Commissie gerichte verzoekschrift van 20 mei 2014 blijkt wat volgt:\\
2.1 Op 20 maart 2014 heeft meester Frank Vandewalle, raadsman van verzoekende partij BRIGHTBOARD BVBA en haar zaakvoerders, een brief verstuurd naar de tweede, de achtste en de negende Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie (hierna BBI) teneinde hem inzage te verlenen "van het administratief dossier" betreffende verzoekende partij en hem hiervan een afschrift te verstrekken.

2.2 Op 16 mei 2014 werd gedeeltelijk aan zijn verzoek tegemoetgekomen. De fiscale administratie weigerde echter, zowel wat directe belastingen als wat de BTW betreft, om toegang te verlenen tôt en afschrift te verstrekken van "het verzoekschrift strekkende tôt het bekomen van een machtiging tôt een fiscale huisvisitatie en de bijlagen bij voormeld verzoekschrift".

2.3 Op 20 mei 2014 heeft de raadsman van verzoekende partij, per faxbericht en per aangetekend schrijven, een verzoek tôt heroverweging ingediend bij de tweede, de achtste en
de negende Algemene Administratie van de BBI. Het verzoek om heroverweging werd, meer bepaald, gericht aan (1.) de heren Bart Vanhoutte en Jan Maesschalk, aan mevrouw Delphine Pattyn, attachés bij de voornoemde tweede Algemene Administratie van de BBI, evenals aan mevrouw Eva Ylen, financieel deskundige; (2.) aan adviseur Arafan Kamara, aan de heer Jan Vanholsbeek, mevrouw Carolien Sterckx, attachés, aan mevrouw Muriel De Bleeker, financieel deskundige bij de achtste Algemene Administratie van de BBI en, ten slotte, (3.) aan de heer Pieter Vercruysse, adviseur, aan de heer Bart De Bruyne, attaché, aan de heren Bart Pardon en Guy De Smet, fiscaal deskundigen, evenals aan de heer Jeroen De Smet, financieel deskundige bij de negende Algemene Administratie van de BBI.

Uit het verzoek tôt heroverweging en uit de adviesaanvraag blijkt dat de betrokken administraties op grond van artikel 6, § 1, van de Wet van 11 april 1994 betreffende de Openbaarheid van Bestuur, weigerden aan verzoekende partij toegang te verlenen tôt, evenals afschrift te verstrekken van het gevraagde verzoekschrift strekkende tôt het bekomen van een machtiging tôt een fiscale huisvisitatie (en de daarbij horende bijlagen).

Met zijn verzoek om heroverweging verzoekt de raadsman van verzoekende partij de betrokken administraties "in toepassing van artikel 8 van de Wet van 11 april 1994 betreffende de Openbaarheid van bestuur (...) [zijn] verzoek tôt inzage en afschrift in heroverweging te nemen, met andere woorden (...) inzage te verlenen en afschrift te verschaffen van het volledige dossier met inbegrip van het verzoekschrift strekkende tôt machtiging tôt fiscale huisvisitatie, de bijlagen van dit verzoekschrift en aile stukken die betrekking hebben op de procédure voorafgaand aan vermeld verzoek".

2.4 Gelijktijdig met het verzoek tôt heroverweging richt de raadsman van verzoekende partij met een aangetekend schrijven van 20 mei 2014, een verzoekschrift aan de Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om advies uit te brengen. In het aan de Commissie gerichte schrijven verwijst hij ter ondersteuning van zijn verzoek om advies naar de wet van 11 april 1994 'betreffende de openbaarheid van bestuur'.

Voorwcrp van het verzoek om advies
3. Uit het voorgaande volgt dat de verzoekende partij de voormelde fédérale administraties verzoekt hun beslissing van 16 mei 2014 te heroverwegen teneinde hem "inzage te verlenen in en afschrift te verschaffen van het volledige dossier met inbegrip van het verzoekschrift strekkende tôt machtiging tôt fiscale huisvisitatie, de bijlagen van dit verzoekschrift en aile stukken die betrekking hebben op de procédure voorafgaand aan vermeld verzoek.".

De Commissie wordt verzocht om advies uit te brengen teneinde verzoekende partij toe te laten "kennis te nemen van het volledige administratief dossier met inbegrip van het verzoekschrift strekkende tôt het bekomen van een machtiging tôt een fiscale huisvisitatie en de hieraan gehechte bijlagen.". Het verzoek om advies verwijst naar de toepassing van de wet van 11 april 1994 'betreffende de openbaarheid van bestuur'.

Onderzock van het verzoek om advies
Ontvankelijkheid van de adviesaanvraag
4. De Commissie voor de toegang tôt bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is opgericht bij artikel 19 van de ordonnance van 30 maart 1995 'betreffende de openbaarheid van bestuur'.

Zij is krachtens artikel 20 van diezelfde ordonnantie bevoegd om een advies uit te brengen over een verzoek tôt heroverweging dat door de rechtszoekende wordt gericht tôt een gewestelijke administratieve overheid wanneer de verzoeker moeilijkheden ondervindt om de raadpleging of de verbetering van een bestuursdocument te verkrijgen op grond van de ordonnantie van 30 maart 1995. De Commissie brengt haar advies uit ter kennis van de verzoeker en de betrokken gewestelijke administratieve overheid binnen een termijn van dertig dagen na ontvangst van het verzoek.

Krachtens artikel 2, 1°, van de ordonnantie van 30 maart 1995 is deze van toepassing op de administratieve overheden welke afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Die overheden worden luidens datzelfde artikel 2, 1°, in de ordonnantie verder aangeduid als 'gewestelijke administratieve overheden' ("1° de administratieve overheden welke afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, hierna "gewestelijke administratieve overheden " te noemen;").

5. Zowel het initiële verzoek om openbaarheid van bestuur, evenals het verzoek tôt heroverweging van 20 mei 2014 van verzoekende partij zijn gericht aan de tweede, de achtste en de negende Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie, met adres Koning Albert II laan 33 bus 49 - North Galaxy - Toren A, te 1030 Schaarbeek.

Blijkens artikel 3, 4° van het koninklijk besluit van 19 juli 2013 'tôt vaststelling van het organiek règlement van de Fédérale Overheidsdienst Financiên en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutairpersoneel' maakt de Algemene Administratie van de BBI deel uit van de Fédérale overheidsdienst Financiên. Het betreft derhalve een fédérale overheidsdienst die niet kan worden beschouwd als een gewestelijke administratieve overheid in de zin van artikel 2, 1°, van de ordonnantie van 30 maart 1995. De Commissie voor de toegang van bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is dan ook niet bevoegd om advies uit te brengen over het door de verzoekende partij bij de Commissie ingediende verzoek om advies dat bij haar gelijktijdig met het verzoek tôt heroverweging werd ingediend.

Besluit
6. De door meester Frank Vandewalle namens BRIGHTBOARD BVBA en haar zaakvoerders ingediende adviesaanvraag van 20 mei 2014 gericht aan de voorzitter van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tôt bestuursdocumenten, is niet ontvankelijk.

De Commissie verleende haar advies op 11 juni 2014 op verslag van Mevr. K. Leus. Op de vergadering waren aanwezig de dames en heren M. Leroy, voorzitter, V. Goret, F. Gosselin, St Lierman, Fr. Dehaes, K. Leus, leden van de Commissie en K. Maerten, secretaris.

De Secretaris De Voorzitter
Karolien jMAERTEN M. LEROY
transparencia/cadas/abelrgnbrucada/2014-06-11_abelbrucada_avis-080-14/start.txt · Dernière modification : 2017/10/20 02:14 de 90.86.158.26