Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelrgnbrucada:2010-04-01_abelbrucada_avis-039-10:start

Avis 039-10

Transposition

GEWESTELIJKE COMMISSIE VOOR DE TOEGANG TOT DE BESTUURSDOCUMENTEN VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
Advies
Toepassing van artikel 20 van de ordonnance van 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Inzake: nv Visie Construct met maatschappelijke zetel te 1740 Ternat, Statiestraat 6 hebbende als raadsman Meester Dirk Lindemans, Keizerslaan 3 te 1000 Brussel.
Qverzicht van de feiten
1. Op 30 april 2008 diende de nv Visie Construct een aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning in voor een pand gelegen in de Gemeentestraat 20 te Ganshoren.
2. Op 22 december 2008 heeft de gemeente Ganshoren beslist om de vergunning niet te verlenen.
3. Op 22 januari 2009 werd er beroep ingediend bij het Stedenbouwkundig Collège.
4. Op 8 april 2009 werd een beroep bij de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ingediend bij gebreke aan beslissing van het Stedenbouwkundig Collège binnen de termijn.
5 Op 7 januari 2010 heeft de Brusselse Hoofdstedelijke Regering het beroep ontvankelijk, maar ongegrond verklaard.
6. Bij aangetekende brief van 13 januari 2010 richt Meester Dirk Lindemans, optredend als raadsman van de nv Visie Construct, zich tôt de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bij name van het Kabinet van de Staatssecretaris Emir Kir.
In deze brief vermeldt bij dat hij kennis kon nemen van de beslissing dd. 17 december 2009 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering waarmee uitspraak werd gedaan op een beroep van de NV Visie Construct
Hij verzoekt om een kopie te ontvangen van de nota van de gemeente Ganshoren dd. 26 mei 2009 waamaar in de beslissing verwezen wordt.
Hij verzoekt eveneens om een kopie van het stuk op basis waarvan "het feit dat de gemeente Ganshoren op 29 oktober 2009 een erkende ontwerper heeft aangewezen om een studie te maken van de gedeeltelijke wijziging van het BPA "Le Home" ter kennis werd gebracht aan de Brusselse Hoofdstedelijke Regering.
Gewestelijke Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten - 01/04/2010 -1
Daarnaast verzoekt hij om een kopie van het advies dat de diensten hebben voorbereid alsmede van de eventuele andere adviezen die in graad van beroep werden ingewonnen.
7. Op 8 maart 2010 richt Meester Lindemans optredend als raadsman van de nv Visie Construct zich tôt de Gewestelijke Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten.
In dit schrijven stelt hij dat «deze weigeringsbeslissing blijkt, volgens haar uitdrukkelijke bewoordingen, onder meer gebaseerd te zijn op een "nota" die de gemeente Ganshoren "heeft neergelegd tijdens de hoorzitting bij de Regering op 26 mei 2009"» en nog dat «In de beslissing van de Regering wordt er daarnaast op gewezen "dat de gemeente op de openbare zitting van de gemeenteraad van 29 oktober
2009 een erkende ontwerper heeft aangeduid om de studie van de gedeeltelijke wijziging van het BPA genaamd 'Le Home' [...] uit te voeren"» (de geciteerde passages zijn respectievelijk te vinden op het achtste blad, vierde laatste alinéa en achtste blad, laatste alinéa van de beslissing van 7 januari 2010).
Hij preciseert dat hij de betrokken documenten, zijnde de vermelde nota en het stuk dat de beslissing van de gemeente met betrekking tôt de ontwerper ter kennis bracht van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, en waarvan de mededeling gevraagd werd in de brief van 13 januari 2010, nog niet ontvangen heeft.
In de brief van 13 januari 2010 verzocht hij eveneens mededeling van het advies dat de administratie ter voorbereiding van de beslissing van 7 januari 2010 heeft opgesteld. Ten deze spreekt hij over een ontwerpbeslissing. Dit document heeft hij eveneens niet ontvangen.
Voor aile andere adviezen die in graad van beroep door de Regering werden ingewonnen en waarvan hij mededeling gevraagd had geldt eveneens dat hij niets ontvangen heeft.
Hij maakt wel melding van het feit dat hij bij brief van 1 februari 2010 vanwege de Regering als antwoord een kopie van een brief van 8 mei 2009 van mr. Coenraets en een brief van 14 oktober 2009 van de gemeente Ganshoren, die hij niet gevraagd had, ontvangen heeft.
Er weze opgemerkt dat er in de brief van 13 januari 2010 sprake is van een beslissing van 17 december 2009 daar waar er in de brief van 8 maart 2010 als datum 7 januari
2010 (vermoedelijke datum van de betekening) vermeld wordt.
8. Op dezelfde dag, zijnde 8 maart 2010, richt Meester Dirk Lindemans zich bij aangetekend schrijven gedateerd 8 januari 2010 eveneens tôt het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest ter attentie van de heer Staatssecretaris Emir Kir met een verzoek tôt heroverweging. Met verwijzing naar zijn brief van 13 januari 2010 vraagt hij met toepassing van de ordonnantie van 30 maart 2005 (bedoeld wordt de ordonnantie van 30 maart 1995) de heroverweging van de impliciete weigering om inzage waarbij hij de openbaarmaking van volgende bestuursdocumenten vroeg:
de nota die de gemeente Ganshoren heeft ingediend tijdens de hoorzitting bij de Brusselse Hoofdstedelijke Regering op 26 mei 2009;
Gewestelijke Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten - 01/04/2010-2
het stuk waarop de informatie dat de gemeente op de opcnbare zitting van de gemeenteraad van 29 oktober 2009 een erkende ontwerper heeft aangeduid om de studie van de gedeeltelijke wijziging van het BPA genaamd "Le Home" uit te voeren, ter kennis is gebracht aan de Brusselse Hoofdstedelijke Regering; de ontwerpbeslissing van de administratie ter voorbereiding van de beslissing van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 7 januari 2010; aile adviezen die in graad van beroep door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering zijn ingewonnen.
9. Op 19 maart 2010 antwoordde de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bij monde van het Kabinet van Staatssecretaris Emir Kir het volgende aan de Gewestelijke Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten:
"In antwoord op uw brief van 10 maart 2010 informeer ik u dat aile stukken die nuttig worden geacht in het kader van de behandeling van dit dossier werden overgezonden naar de raadsman van de verzoekende partij. Wij hebben geenszins de bevoegdheid om interne stukken openbaar te maken tijdens de beroepsprocedure."
Voorwerp van het verzoek
De raadsman van de nv Visie Construct formuleert zijn verzoek op deze wijze: "Om deze redenen zie ik geen andere keuze dan mij met toepassing van de ordonnantie van 30 maart 2005 (lees 30 maart 1995) 'Ordonnantie betreffende de openbaarheid van bestuur' te wenden tôt uw Commissie, om alsnog toegang te krijgen tôt de gevraagde documenten. Samengevat gaat het om:
de nota die de gemeente Ganshoren heeft ingediend tijdens de hoorzitting bij
de Brusselse Hoofdstedelijke Regering op 26 mei 2009;
het stuk waarop de informatie dat de gemeente op de openbare zitting van de
gemeente raad van 29 oktober 2009 een erkende ontwerper heeft aangeduid om
de studie van de gedeeltelijke wijziging van het BPA genaamd "Le Home" uit
te voeren ter kennis is gebracht aan de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;
de ontwerpbeslissing van de administratie ter voorbereiding van de beslissing
van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 7 januari 2010;
aile adviezen die in graad van beroep door de Brusselse Hoofdstedelijke
Regering zijn ingewonnen."
Op basis van artikel 20 van de ordonnantie van 30 maart 1995 dient de Gewestelijk Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten een advies uit te brengen.
Qnderzoek van het verzoek om advies:
Het ingediende verzoek beantwoordt aan de vereisten van artikel 9 van de ordonnantie van 30 maart 1995 en dient derhalve ontvankelijk verklaard te worden.
De openbaarmaking van administratieve documenten kan maar afgewezen worden mits toepassing wordt gemaakt van één of meerdere uitzonderingen zoals gestipuleerd in artikel 10 van de Ordonnantie.
Gewestelijke Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten - 01/04/2010 - 3
Geen enkel van de uitzonderingen opgenomen in artikel 10, §§ 1 tôt 3 van de ordonnantie van 30 maart 1995 is van aard te rechtvaardigen dat de toegang tôt de gevraagde documenten zou worden geweigerd. Dientengevolge moeten de documenten die in de brief van 13 januari 2010 worden gevraagd aan de aanvrager in kopie meegedeeld worden.
De commissie verleende haar advies op 1 april 2010 alwaar aanwezig waren de Dames en Heren M. Leroy, Voorzitter, G. Demeulemeester (verslaggever), V. Goret, R. Van Ransbeeck en L. Therry, secretaris.
De Secretaris, De Voorzitter,
L. THERRY
/
Gewestelijke Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten - 01/04/2010 - 4
transparencia/cadas/abelrgnbrucada/2010-04-01_abelbrucada_avis-039-10/start.txt · Dernière modification : 2017/10/20 02:14 de 90.86.158.26