Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelrgnbrucada:2009-04-02_abelbrucada_avis-035-09:start

Avis 035-09

Transposition

1
GEWESTELIJKE COMMISSIE VOOR DE TOEGANG TOT DE BESTUURSDOCUMENTEN VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
Advies
openbaarheid van bestuur.
Betreffende: het verzoek van 12 februari 2009 tôt het bekomen van een afschrift op basis van de Ordonnantie van 30 maart 1995 ingediend door de Heer Gauthier de CROMBRUGGHE de LOORINGHE, Milcampslaan 83 te 1030 Brussel en het door hem ingediende verzoek tôt heroverweging van 17 maart 2009.
Feitenrelaas
Bij brief van 12 februari 2009 dient Meester Dirk Lindemans als raadsman van de heer Gauthier de Crombrugghe de Looringhe het verzoek in om een afschrift te verkrijgen van bepaalde documenten. De brief wordt aangetekend gericht aan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ter attentie van de heer Charles Picqué, Minister-Voorzitter, Hertogstraat 9 te 1000 Brussel.
De mededeling van de documenten wordt gevraagd in het kader van het grondrecht inzake openbaarheid van bestuursdocumenten en, zonodig, de Ordonnantie dd. 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur.
De raadsman specificeert dat de documenten waarvan hij afschrift wenst te krijgen betrekking hebben op de subsidieregeling die blijkbaar is toegepast op de plannen van de "VZW Crèches de Schaerbeek" om een kribbe op te richten in de gebouwen aan de Plaskylaan 40 te 1030 Schaarbeek.
Het concrète verzoek wordt op de volgende manier geformuleerd:
"Ik wens een afschrift te ontvangen van:
het aanvraagdossier van de gemeente Schaarbeek voor het project aan de Plaskylaan teneinde in aanmerking te komen voor de bedoelde subsidie (zie art, 3 van het besluit van 7 juni 2007).
het princiepsakkoord van toekerming van subsidies aan de gemeente (zie art. 5 van het besluit van 7 juni 2007), alsook aile adviezen geformuleerd in het kader van dit princiepsakkoord.
de volgende stukken die de gemeente Schaarbeek op grond van art. 5 van het
besluit van 7 juni 2007 dient over te maken aan het Gewest:
o  een eensluidend verklaarde kopie van de beraadslaging van het Collège van
Burgemeester en Schepenen met aanwijzing van de begunstigde van de
opdracht;
o   een kopie van het P.V. van de opening van offertes; o  het volledige analyserapport van de offertes; o  de goedgekeurde offerte;
o  het eventueel gelijkluidend advies van de voogdij.
2
de beslissing inzake de toekenning van de toelage met bijkomende vergunning voor de uitvoering van de werken (bedoeld in art. 5, 3e lid van net besluit van 7 juni 2007).
de beslissing inzake de bepaling van het totaaî bedrag (art. 5, 3e lid van het besluit van 7 juni 2007).
1k wcns tevens van u te vernemen of.de gemeente reeds facturai .in de zin van art. 6 van het freshiit TOn"^junr2O07-heeft~voo
bankrekening van de gemeente werd gestort (art. 7 van het besluit van 7 juni 2007) en in voorkomend geval over welke bedragen het gaat."
Bij aangetekend schrijven dd. 17 maart 2009 deelt Meester Dirk Lindemans de Gewestelijke Commissie voor toegang tôt de bestuursdocumenten mede dat op de brief van 12 februari 2009 geen enkele reactie gevolgd is zodat het in voormelde brief vermelde verzoek tôt openbaarheid van bestuursdocumenten moet worden geacht te zijn afgewezen. Hij verzoekt de Commissie een advies uit te brengen zoals bedoeld in artikel 20 van de Ordonnance van 30 maart 1995.
Op dezelfde dag, zijnde 17 maart 2009, richt hij zich bij aangetekend schrijven eveneens tôt het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest ter attentie van de heer Charles Picqué, Minister-Voorzitter met een verzoek tôt heroverweging.
Onderzoek van het verzoek om advies:
Het ingediende verzoek beantwoordt aan de vereisten van artikel 9 van de Ordonnance van 30 maart 1995 en dient derhalve ontvankelijk verkîaard te worden.
De openbaarmaking van administratieve documenten kan maar afgewezen worden mits toepassing wordt gemaakt van één of meerdere uitzonderingen zoals gestipuleerd in artikel 10 van de Ordonnance.
De mededeling in afschrift van de door verzoeker in zijn aangetekende brief van 12 februari 2009 gevraagde documenten kunnen niet worden geweigerd, in zoverre ze zouden bestaan en in het bezit zijn van het Bestuur, tenzij het Bestuur zich op gemotiveerde wijze beroept op een in artikel 10, §§ 1, 2 en 3 van de Ordonnantie bedoelde uitzonderingsgrond die een afwijzen van de vraag om inzage, uitleg, of mededeling in de afschriften van een bestuursdocument toelaat.
De commissie verleende haar advies op 2 april 2009 alwaar aanwezig waren de Dames en Heren M. Leroy, Voorzitter, G. Demeulemeester (verslaggever), K. Leus, E. Willemart en L. Therry, secretaris.
De Secretaris, De Voorzitter,
L. THERRY
Ivl. LEROY
transparencia/cadas/abelrgnbrucada/2009-04-02_abelbrucada_avis-035-09/start.txt · Dernière modification : 2017/10/20 02:12 de 90.86.158.26