Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelbrucada:2012-02-16_abelbrucada_avis-059-12:start

Avis 059-12

Transposition

GEWESTELIJKE COMMISSIE VOOR DE TOEGANG TOT DE BESTUURSDOCUMENTEN VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
Advies nr. 059/12
Toepassing van artikel 20 van de Ordonnantie van 30 ma art 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur
Inzake:\\
Nico Vannieuwenhuyse, wonende te 1080, Nijverheidskaai 26, bus 5 t./ Ministerie Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Overzicht van de feiten:\\
1. Op 4 april 2011 heeft verzoekende partij N. VANNIEUWENHUYSE een brief verstuurd naar de heer Br. DE LILLE, Staatssecretaris belast met Gelijke Kansen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In deze brief werd met verwijzing naar artikel 8 van de Ordonnantie van 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur een verzoek om openbaarheid gericht in verband met de subsidiëring van het "25ste Festival Gay & Lesbien De Belgique".

De verzoekende partij wenst met name volgende informatie te bekomen:\\
"1. Hoeveel subsidies (bedrag) heeft het Brussels.Hoofdstedelijk Gewest toegekend aan de vereniging Tels Quels voor de organisatie van het '25e Festival Gay & Lesbien De Belgique' (editie februari 2011)?
2. Op basis van welke criteria gebeurde deze toekenning van subsidies (ordonnantie of uitvoeringsbesluit), m.a.w. aan welke criteria diende deze organisatie te voldoen?
3. Op basis van welke wettelijke grond ressorteert dit onder de bevoegdheid van de Brusselse Staatssecretaris van gelijke kansen (aangezien gelijke kansen in principe een gemeenschapsbevoegdheid is, en geen gewestbevoegdheid)?"
2. De heer Staatsecretaris Br. De Lille heeft niet geantwoord op voormeld verzoek van 4 april 2011 binnen de wettelijke voorgeschreven termijn van dertig dagen, waardoor het verzoek overeenkomstig artikel 12 van de Ordonnantie van 30 maart 1995 geacht werd te zijn geweigerd.

3. Op 1 juni 2011 heeft de heer Br. DE LILLE, Staatssecretaris belast met Gelijke Kansen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in antwoord op de drie vragen van de verzoekende partij wat volgt gemeld:\\
1
" [...]
1. gelieve uw vraag te wenden tôt de diensten van dhr. Francis Résimont, secretaris -generaal van het Ministerie van net Brussels Hoofdstedelijk [Gewest], Kruidtuinlaan 20,1035 Brussel;
2 aile informatie met betrekking tôt subsidies in het kader van het regionaal gelijkekansenbeleid vindt u op www.gelijkekansenbrussel.be. In de loop van de maand juni verschijnt er een nieuwe subsidiegids met uitgcbreidere informatie over het kader en de criteria van subsidiëring. Ook deze zal op de site van de cel Gelijke Kansen van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te consulteren zijn;
3 informatie met betrekking tôt de bevoegdheidsverdeling in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vindt u op http://www.brussel.irisnet.be/over-het-ge west/de- gewestre gering/akkoorden-en-besluiten. "
4. Op 12 juli 2011 heeft de verzoekende partij per brief aan de heer Fr. RÉSIMONT, Secretaris-generaal van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dezelfde vraag om openbaarheid van bestuur omtrent de subsidiëring van het "25ste Festival Gay & Lesbien de Belgique" gericht. In laatst vermeld schrijven verwijst hij naar de brief van 4 april 2011 zoals die werd gericht aan het kabinet van de staatssecretaris Gelijke Kansen van Brussel en voegt deze brief als bijlage bij zijn schrijven van 12 juli 2011. De verzoekende partij wijst erop dat de heer Staatssecretaris Br. DE LILLE hem voor de eerste vraag expliciet naar de diensten van de heer Fr. RÉSIMONT heeft doorverwezen. Hij verzoekt de heer Fr. RÉSIMONT ook om antwoord op zijn twee overige vragen, zoals gesteld in zijn brief van 4 april 2011, aangezien de heer Br. DE LILLE "daarvoor inhoudelijk behoorlijk in gebreke blijft".

5. De heer Fr. RÉSIMONT heeft niet geantwoord op voormelde brief van 12 juli 2011 binnen de wettelijke voorgeschreven termijn van dertig dagen, waardoor het verzoek overeenkomstig artikel 12 van de Ordonnantie van 30 maart 1995 geacht wordt te zijn geweigerd.

6. Per brief van 17 november 2011 heeft de verzoeker een verzoek tôt advies gericht aan de Gewestelijke Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, hierna Commissie genoemd, met betrekking tôt deze aangelegenheid. Verzoeker merkt op dat het hem nog steeds onduidelijk is op basis van welke bevoegdheid en met welke criteria subsidies worden verstrekt en het blijkbaar ook niet mogelijk is te weten over welke sommen het gaat. Als bijlagen heeft de verzoekende partij aile voormelde brieven bij zijn verzoek gevoegd.

De Commissie heeft dit verzoek tôt advies ontvangen op 22 november 2011.

7. Bij advies 058/11 van 22 december 2011 heeft de Commissie het verzoek om advies als niet ontvankelijk afgewezen. De Commissie oordeelde dat niet voldaan was aan de vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tôt heroverweging en het verzoek om
2
advies, zoals opgelegd door artikel 20 van de Ordonnantie van 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur.

8. Op 13 januari 2011 heeft de verzoeker per brief van 13 januari 2012 een verzoek tôt heroverweging gericht aan de heer Fr. RÉSIMONT. Gelijktijdig heeft de verzoekende partij zich ook (opnieuw) gericht tôt de Gewestelijke Commissie voor de toegang tôt bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, met de vraag advies uit te brengen over deze aangelegenheid. De verzoekende partij heeft aile voormelde brieven bij zijn verzoek gevoegd. De Commissie heeft dit verzoek tôt het bekomen van een advies ontvangen op 18 januari 2012.

Voorwerp van het verzoek van verzoekende partij:\\
Uit het voorgaande volgt dat de verzoekende partij aan de heer Fr. RÉSIMONT, Secretaris-generaal van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de mededeling vraagt van volgende informatie met betrekking tôt de subsidiëring van het "25ste Festival Gay & Lesbien De Belgique";
- het bedrag van de subsidies toegekend door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest aan de vereniging Tels Quels voor de organisatie van voormeld festival;
- op basis van welke criteria deze subsidie is toegekend;
welke de bevoegdheidsgrondslag is op basis waarvan de heer Staatsecretaris de subsidie heeft toegekend.

Onderzoek van het verzoek tôt advies:\\
1. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag
De Commissie verwijst naar haar vorig advies nr. 058/11 van 22 december 2011 waarin zij heeft geoordeeld dat de verzoeker geen verzoek tôt heroverweging heeft ingediend bij de betrokken gewestelijke administratieve overheid, maar enkel de Commissie heeft gevraagd om advies uit te brengen. De Commissie was dan ook van oordeel dat de adviesaanvraag als onontvankelijk moest worden afgewezen op grond van artikel 20 van de Ordonnantie van 30 maart 1995, aangezien de Commissie slechts bevoegd is om adviezen uit te brengen wanneer de vraag om een advies gekoppeld is aan het gelijktijdig indienen van een verzoek tôt heroverweging bij de betrokken gewestelijke administratie.

De Commissie stelt vast dat verzoekende partij thans de procédure heeft gevolgd zoals voorzien in artikel 20 van de Ordonnantie: de verzoekende partij heeft op 13 januari 2012 niet alleen een verzoek tôt heroverweging gericht aan de heer Fr. RÉSIMONT, maar op dezelfde datum een verzoek tôt advies gevraagd aan de Commissie. De Commissie stelt vast dat het verzoek om openbaarheid beantwoordt aan de vereisten opgesomd in artikel 9 van de Ordonnantie.

3
De Commissie is van mening dat het verzoek om openbaarheid ontvankelijk is.

2. De gegrondheid van de adviesaanvraag
Artikel 32 van de Grondwet en artikel 8 van de Ordonnantie van 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestunr huldigen de principiële openbaarheid van aile bestnursdocumenten. Overeenkomstig artikel 8 van de Ordonnantie van 30 maart 1995 heeft eenieder het recht elk bestuursdocument te raadplegen, er uitleg over en afschrift van te krijgen, behoudens de gevallen waarin de wet voorziet dat één of meer uitzonderingen kunnen of moeten worden ingeroepen.

De vraag om openbaarheid van verzoeker betreft, concreet, te vernemen hoeveel subsidies (bedrag) het Brussels Hoofdstedelijk Gewest aan de vereniging Tels Quels voor de organisatie van het "25e Festival Gay & Lesbien De Belgique" heeft toegekend, op basis van welke criteria deze toekenning is gebeurd en op basis van welke wettelijke grondslag.

De Commissie wenst er in de eerste plaats op te wijzen dat de Ordonnantie van 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur slechts een recht van toegang tôt "bestuursdocumenten" toekent en geen recht op informatie die losstaat van een drager. Een "bestuursdocument" is "'aile informatie, in welke vorm ook, waarover een administratieve overheid" beschikt. Het recht van toegang geldt enkel voor bestaande bestuursdocumenten en dwingt de betrokken gewestelijke administratieve overheid niet tôt het tôt stand brengen van nog niet bestaande documenten.

De Commissie wenst er op te wijzen dat een aanvrager bij voorkeur het bestuursdocument dient te vermelden, waarvan hij de toegang tôt en/of uitleg over wenst te verkrijgen. De Commissie meent echter tevens dat het volstaat dat de aanvrager de betrokken aangelegenheid vermeldt en dit voor zover een ambtenaar die normaal vertrouwd is met de materie begrijpt wat er wordt bedoeld.

De Commissie meent dat het verzoek om openbaarheid ingediend door de heer VANNIEUWENHUYSE afdoende kan worden begrepen in die zin dat hij afschrift wenst te bekomen van het ministerieel besluit of een uittreksel van het ministerieel besluit waarmee aan de betrokken vereniging 'Tels Quels' voor de organisatie van het "25e Festival Gay & Lesbien De Belgique" subsidie heeft toegekend en waarin, zo wordt aangenomen, het bedrag van de subsidie, de motieven van het subsidiebesluit evenals de wettelijke grondslag worden vermeld. Verzoeker vraagt tevens om openbaarheid van het document waarin op algemene wijze (bij verordening of beleidsregel) de criteria liggen vervat waaraan dergelijke subsidieaanvragen worden getoetst.

In zoverre deze documenten bestaan en de administratieve overheid geen uitzonderingsgronden kan of moet inroepen, zoals die zijn opgesomd in artikel 10, §§ 1, 2 en 3 van de Ordonnantie van 30 maart 1995 en, in voorkomend geval, een gebeurlijke weigering in concreto en op pertinente wijze kan motiveren, is de Commissie van oordeel dat de betrokken overheid er toe gehouden is om de verzoekende partij een afschrift van de gevraagde bestuursdocumenten te bezorgen.

4
De Commissie ziet thans - voor zover zij dit heeft kunnen nagaan zonder kennis te hebben van de gevraagde bestuursdocumenten en uiteraard voor zover zij bestaan - geen juridische grondslag om de toegang tôt de gevraagde bestuursdocumenten te weigeren.

In de mate het verzoek ook een verzoek om uitleg bevat, herinnert de Commissie er aan dat het recht op uitleg van bestuursdocumenten, zoals tevens voorzien door artikel 8 van de Ordonnantie van 30 maart 1995, niet betekent dat de administratieve overheid verantwoording dient te geven over de inhoud van een bestuursdocument, maar enkel inhoudt dat zij, desgevraagd, in begrijpelijke taal de inhoud van een bestuursdocument dient weer te geven.

De betrokken administratie is er niet toe gehouden nadere verantwoording te geven over de inhoud van het bestuursdocument.

Besluit:\\
De Commissie verstrekt volgend advies:\\
- In zoverre deze documenten bestaan en de betrokken administratie geen uitzonderingsgronden kan of moet inroepen, zoals die zijn opgesomd in artikel 10, §§ 1, 2 en 3 van de Ordonnantie van 30 maart 1995, dient de betrokken administratie aan de heer N. VANNIEUWENHUYSE afschrift te bezorgen van:\\
het ministerieel besluit of een uittreksel van het ministerieel besluit, waarmee aan de vereniging 'Tels Quels' voor de organisatie van het "25e Festival Gay & Lesbien De Belgique" subsidie werd toegekend;
het document waarin op algemene wijze (bij verordening of beleidsregel) de criteria liggen vervat waaraan dergelijke subsidieaanvragen worden getoetst.

De Commissie verleende haar advies op 16 februari 2012 waarop aanwezig waren, de dames en heren M. Leroy, Voorzitter, K. Leus (verslaggever), R. Van Ransbeeck, G. Demeulemeester, V. Goret en L. Therry, secretaris.

De Secretaris,
De Voorzitter,
L. THERRY
5
transparencia/cadas/abelbrucada/2012-02-16_abelbrucada_avis-059-12/start.txt · Dernière modification : 2017/10/20 02:14 de 90.86.158.26